Alexandertechniek voor de podiumkunsten

"Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and freedom."

Viktor Frankl
Ernstige nek- en rugklachten, Repetitive Strain Injury,...ook artiesten, theatertechnici, productieleiders, cultuurmanagers en andere werknemers binnen de podiumkunsten ontkomen er niet aan. Hoe los je dit soort talentvretende problemen op? En wat kan iemand zelf doen om psychische en fysieke overbelasting te voorkomen in een sector die steeds meer onder druk staat en steeds hogere eisen stelt?

Met de AT-workshops komen we tegemoet aan een toenemende behoefte om een antwoord te bieden op dit soort vragen. Hiervoor werken we sinds 2010 samen met pOdiumkunsten.be.

Waar gaat het over? Denken en bewegen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elke gedachte wordt vertaald in spierspanning. Routine verhoogt de efficiŽntie en de snelheid waarmee wij denken en handelen maar is vaak ook het grootste obstakel als men de dingen 'anders' wil doen. Zoals Einstein reeds zei: 'We can't solve problems by using the same kind of thinking as we used when we created them'.

AT is een competentie-verhogende techniek die:
ē inzicht verschaft in hoe overbelasting van bepaalde spieren het hele bewegingsapparaat uit balans brengt
ē tools aanreikt die mensen in staat stelt inefficiŽnt geworden gewoontepatronen te doorbreken

Vanuit theatertechnisch oogpunt sluit AT goed aan bij theatertechnieken als het masque neutre (Jacques Lecoq) en the empty space (Peter Brook).

© Judith Vindevogel

Inschrijven nieuwsbrief