Beatrice and Benedict, two sworn bachelor(ette)s, are at each other’s throats. Their pig-headedness and mocking moves Don Pedro and his entourage to trick them into marriage. Berlioz was inspired by Shakespeare’s romantic comedy much ado about nothing to write his last opera Béatrice et Bénédict. As usual, WALPURGIS unwraps this opera and treats the audience to an enjoyable evening of spoken and sung dialogue that is in constant interaction with cheeky commentary.
The libretto reading, a unique concept
Our libretto readings have become somewhat of a theatre tradition. In 2015 we are up to our 10th edition. Previous titles include: Cosi fan tutte, The Bat, Don Giovanni, La Bohème, and Daphne. Do you want to experience opera in a playful, maybe even anarchist way? Our libretto readings are the real deal!
Go for Twice the Experience
Our libretto reading is the perfect introduction to the opera Béatrice et Bénédict. So please visit la Monnaie in Brussels in the spring of 2016 (this season on location at Tour&Taxis) where Richard Brunel directs Béatrice et Bénédict. Sophie Karthäuser, Lionel Lhote and Anne-Catherine Gillet are part of the cast.
With partners La Monnaie and C-Mine, WALPURGIS organises a visit to this opera on Saturday the 26th of March (20.00), Friday the 1st of April (20.00), Saturday the 2nd of April (20.00) and Sunday the 3rd of April (15.00).
If you saw the libretto reading you can get 30% off tickets for the opera! Interested? More information through info@walpurgis.be
text | Hector Berlioz |
after | William Shakespeare |
from & with | Sam Bogaerts, Stef Depover, Simon De Winne, Pieter-Jan De Wyngaert, Veronika Iltchenko, Ana Naqe, Joren Seldeslachts, Gijs Van Der Linden/Mauricio Villanueva Espinosa/Denzil Delaere, Evelien Van Hamme, Judith Vindevogel, Caroline Wittemans |
Hector Berlioz
William Shakespeare
Sam Bogaerts, Stef Depover, Simon De Winne, Pieter-Jan De Wyngaert, Veronika Iltchenko, Ana Naqe, Joren Seldeslachts, Gijs Van Der Linden/Mauricio Villanueva Espinosa/Denzil Delaere, Evelien Van Hamme, Judith Vindevogel, Caroline Wittemans
Press (in Dutch)
“De toeschouwer belandt pardoes in een zinderende rollercoaster die zowat alle toneel- en operaconventies doorprikt. Voorts worden mannenrollen grandioos door dames – en omgekeerd – vertolkt. Zang ondersteunt het geheel. “Dieu vous pardonne” of “Je vais l’adorer” weergalmen als dwingende mantra’s doorheen de capriolen van de personages. Ondertussen draaien de acteurs hun tekstbladzijden nadrukkelijk om, lijken ze ter plekke bedachte uitdrukkingen te debiteren, of kantelen ze naar hartenlust van uitbundige vreugde in peilloze tristesse.”
Shakespeare op de wijze van Berlioz: muziektheater Walpurgis serveert prikkelende “amuse”! – Frank Kloeck – ‘t Periodiekske – 20.10.2015
Aankondiging in MM Magazine De Munt (verschijnt ook als bijlage bij de Morgen en Le Soir), p.74
Publiek
“Prachtige voorstelling! Spitante dialogen, hemelse gezangen en tintelende pianomuziek wisselen elkaar af. Een inventieve regie, met toch veel ruimte voor improvisatie, die de acteurs en opera solisten op ongeziene – en ongehoorde – wijze ook gebruiken. Soms op subtiele, soms op hilarische wijze. In de zaal blijf je voortdurend nieuwsgierig over wat er de volgende minuut op het podium zal gebeuren. Een feestelijke voorstelling waar zelfs een baksteen vrolijk van wordt. Doe u zelf een plezier en mis ze niet!” Wim, bezoeker
“Ik heb ontzettend genoten van Beatrice en Benedict. Het was fantastisch, zo’n spelplezier en zo’n kwaliteit. Het zal mij zeker aanzetten om nog naar het FENIKS FESTIVAL te komen.” Thea, bezoeker
“Een echte aanrader. Zelfs als je, zoals ik, geen kaas hebt gegeten van opera. Een kei plezant verhaal, enorm grappig voorgesteld, een initiatie in opera die alleen maar meer goesting doet krijgen.” Marc, bezoeker
“Deze librettolezing is een drug waar je echt héél vrolijk van wordt. Ga kijken!” Jelle Van Riet, auteur/journaliste
“Het was weer prachtig!!” Patrick en Linda, bezoekers
“Het was een fantastisch samenspel, prachtige komedie acteerwerk, zang en muziek. Schaterlach alom. Het was me een waar genot.” Seppe
“De librettolezing was weer een schot in de roos: niet enkel grappig of mooi, maar met een gelaagdheid, visueel mooi, goede vertellers, mooie stemmen, aangrijpend, spottend, soms cynisch en prikkelend voor de fantasie!” Hans