If belief is a creative power can scepticism then destroy creative powers?
The Medium, a reconstruction of a murder – inspired by the chamber opera The Medium by the Italian-American composer Gian Carlo Menotti – is the tragedy of a woman who is caught between two worlds, those of the living and of the dead.
More LessA middle-aged woman is suspected of murdering a teenager whose identity is not entirely clear. During the preliminary investigation, the final hours before the murder are re-enacted so as to clarify the facts of the case and the possible motives for the crime. Who is this woman, and where does she come from? What secrets does she hold and what possesses her?
An exciting cast
The part of the suspect is played by the mezzo-soprano Eurudike De Beul. She works with WALPURGIS regularly and is also one of the core members of Peeping Tom, a dance company with which she has been touring the world for several years.
The character leading the investigation is played by the actress Simone Milsdochter. Apart from working in the theatre (KVS, Laika, Theater Zuidpool, BZB etc.), she also appears on television, in the French film Copacabana with Isabelle Huppert, and in the Dutch film Infiltrant.
The composer and pianist Guy Van Nueten has written a thrilling musical score. He writes for rock bands (Tom Barman, dEUS, Admiral Freebee, Zita Swoon, Daan et al.), theatre (HETPALEIS et al.), film (Stockman’s Pulsar), dance (Les Ballets C de la B) and classical orchestra (deFilharmonie).
production | WALPURGIS |
concept & artistic direction | Judith Vindevogel |
co-creation, vocals & acting | Eurudike De Beul & Simone Milsdochter |
music | Gian Carlo Menotti & Guy Van Nueten |
stage design & visuals | Stef Depover |
costumes | Caroline Wittemans |
sound engineering | Geert De Wit (Henk Vandecaveye on 16.1.2015 & Klaartje Vermeulen on 8.2.2015) |
puppet & coaching | Paul Contryn (De Maan) |
with thanks to | Johan Bossers, Katalin Gombár, Joffrey Guillaume, Rudi Huyghebaert, Toneelhuis, Rosalba Torres, Paul Vancoudenberg, Henk Vandecaveye & Klaartje Vermeulen |
WALPURGIS
Judith Vindevogel
Eurudike De Beul & Simone Milsdochter
Gian Carlo Menotti & Guy Van Nueten
Stef Depover
Caroline Wittemans
Geert De Wit (Henk Vandecaveye on 16.1.2015 & Klaartje Vermeulen on 8.2.2015)
Paul Contryn (De Maan)
Johan Bossers, Katalin Gombár, Joffrey Guillaume, Rudi Huyghebaert, Toneelhuis, Rosalba Torres, Paul Vancoudenberg, Henk Vandecaveye & Klaartje Vermeulen
Reviews (in Dutch)
“De gewetenswroeging van Baba, de onmacht zet Eurudike De Beul perfect neer terwijl Milsdochter op een zeer intrigerende manier op fluistertoon ook, haar donkere geschiedenis weet te vertellen zodat het publiek doodsstil aan haar lippen hangt. (…) De klaagzang van een gebroken vrouw klonk zelden zo fascinerend en een bekend sprookje van Grimm fijnzinnig daardoorheen verweven zelden zo mysterieus.”
Concertnews.be **, Bert Hertogs, 14 januari 2015
“De drie oorspronkelijke aria’s van Baba zijn overgebleven uit de opera van Menotti, de rest van de score werd gecomponeerd door Guy Van Neuten. Deze nieuwe combinatie werkt zeer goed. De teksten die erover heen worden gesproken lijken deel uit te maken van de partituur, wat de muziek tot een knap geheel maakt.”
FrontView Magazine, Anouk Anthonissen, 19 januari 2015
“Mezzosopraan Eurudike De Beul weet met haar schrille stemtimbres de indringende sfeer akelig invoelbaar op te roepen. Samen met actrice Simone Milsdochter geeft ze gestalte aan een benauwend huis clos, een microkosmos waarbinnen de personages uitzichtloos opgesloten zitten. Hun worstelingen, verzuchtingen en pijn vloeien samen in een veelgelaagde en gebalde voorstelling die ingehouden en intens naar een finale climax voert.
Savoureer het samenspel van klank, woord, muziek en visuele effecten. Blijf ten slotte verbouwereerd achter wanneer, na 50 minuten, de aanhoudende spanningsboog eindelijk mag óntspannen. En tal van vragen onbeantwoord blijven. Een uitdaging voor de toneelfijnproever, die creatief met de aangereikte puzzelstukken aan de slag kan.”
‘t Perdiodiekske, Frank Kloeck, 19 januari 2015
“De snerpende geluiden die componist/pianist Guy Van Nueten aan de compositie toevoegde, zette de naar de keel grijpende dramatiek extra in de verf. Het decor maakte het nog eens zo beklijvend.”
Klassiek Centraal, Bernard Cornelis, 22 januari 2015
“WALPURGIS legt in zijn bewerking de nadruk op uitzichtloze armoede en desillusie als aanleiding voor mensen om over te gaan tot fatale daden. Wat Baba in die bewuste séance naar de keel greep, blijft een mysterie. Het teruggrijpen naar een sprookje kan je lezen als een lofzang op de kracht van verhalen die het eigen onvermogen om meteen klaarheid te scheppen erkennen, en die het mysterie in zijn waarde laten. Een lofzang ook op wat gebeurt op het toneel: het aanroepen van stemmen die het onuitspreekbare misschien toch op een of andere manier onder woorden kunnen brengen.(…)
WALPURGIS speelt met verve zijn muzikale troeven uit: weinig is zo indrukwekkend als Eurudike De Beul op die donkere vierkante meter te horen zingen. Knap is ook de manier waarop de compositie van Guy Van Nueten probleemloos de sfeer zet.”
Etcetera, Michael Bellon, 28 januari 2015
Reportage op Bar du Matin, Radio 1, 11 januari 2015
Publieksreacties
“Heel beklijvend.” – Daniëlle
“Prachtig gezongen, hele mystieke sfeer” – anoniem
“De zang zorgde voor de juiste sfeer. Belichting ook top, net als de afwisseling tussen Nederlandse en Engelse tekst. Mooi!” – anoniem