Ergens langs de steenweg tussen Merelbeke en Gent rust een omgewaaide eik op een oude kar. Hij wacht. Hij wacht tot de poorten van Gent zich openen. Wij smeren de scharnieren, spannen de sangels en vieren de touwen. Alles en iedereen nemen we mee op sleeptouw voor de blijde intrede van Die malle Jan in Gent. Wees welkom, onderweg en tijdens de feestelijke ontvangst op de Koer.
De trektocht duurt ongeveer 4,5 uur. Route en timing zijn te volgen via live tracking.
Lees het artikel van Evelyne Coussens in rekto:verso (editie 94, Periferie) en het artikel in wOwW!-magazine.
Lees meer Lees minder
“Boom en kar. Beiden zijn zij tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming.” – Max Pairon
Het project Die malle Jan van scheppend kunstenaar Max Pairon verwijst naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren.
Max doet onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in nieuwstedelijke context. Hij vond een door de storm gevelde eik in het kasteeldomein Ten Bieze in Beerlegem. Zorgvuldig werd de boom in zijn geheel op een oude kar gelegd om te worden vervoerd naar zijn nieuwe bestemming: de Koer, een bruisende creatie-en ontmoetingsplek in het midden van de Brugse Poort. Daar zal hij geïntegreerd worden in de renovatie van het oude volkshuis. Eind mei vorig jaar vond het eerste deel van de reis plaats van Beerlegem naar Merelbeke.
Met het project Die malle Jan nodigt Max toevallige passanten uit stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw).
Praktisch
We verzamelen voor vertrek om 10:00 aan de Hundelgemsesteenweg 693 t.h.v. Sallemeulekouter in Merelbeke, GEO: 50.975869, 3.739694.
Aankomst in de Koer omstreeks 15:30.
Adres: Meibloemstraat 86, 9000 Gent.
Bij aankomst wordt er gegeten, gedronken en genieten we samen na met enkele muzikale gasten.
Meer informatie: www.diemallejan.be
Max Pairon (°1988, BE) studeerde Drama aan KASK Gent, waar hij meteen een grote interesse voor scenografie en dramaturgie ontwikkelde. Als kunstenaar pint hij zich niet vast op een medium, maar laat zich leiden door een antropologische blik die zijn praktijk constant blijft voeden. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter De Koer, een sociale en artistieke werking in de Brugse Poort in Gent. Eerder was werk van Max onder andere te zien op Bâtard Festival (Brussel), en ontwierp hij kostuums voor de voorstelling Matisklo (2018) van Bosse Provoost.
Deze bijzondere reis kwam tot stand met | : |
de paardenkracht van | Thorèse, Louise, Cithor en Lila |
de mensenkracht van | Corentin Hannon, Eva Fillet, Jade Fillet, Wiebe Moerman, Kasper Devos, Simon Allemeersch, Stefanie Claes, Pilou Claes Allemeersch, Diede Roosens, Sander De Cuyper, Amy Franceschini, Max Pairon, Leendert Van Accoleyen, Jorne Van Accoleyen, Menzo Kircz, Simon Van Schuylenbergh, Michèle Vanvlasselaer, Lukas Pairon, Zoë Hoornaert, Vincent Focquet, Mathilde Pairon, Jako Jacobs, Renée Pevernagie, Reinout Dewulf, Carmen Landuyt, Wouter Hellin, Oscar Hellin Faes, Leon Hellin Faes, Lucien Dewilde, Judith Vindevogel, Stef Depover, Lhoussaine Aamria, Maarten De Vrieze, Alina Kneepkens, Leontien Allemeersch, Kim Snauwaert, Ewoud Vermote, de Graaf en de Gravin d’Ursel de Bousies, Sam Bogaerts (†), Ann D’Haese, Eva Samyn, Carmine De Swerts, Guido Meersman, Jef Seghers, Samira El Khadraoui, Joes Roosens, Febe Roosens, Benoît Crucifix, David Doménech, Lisette Willems, Karolien Soete, Eric Hoefman, Bea Hoefman, Lode Vranken, Mark Triest, Eline Vermeir, Laurens Tas, Eline Vyncke, Haider Khafaji, Richir Christophe, Alain Rubais , Jérôme Rubais , Pascal Depaepe, Jack Wauthier, Bruno Van Driessche, Bruno Van Driessche, Gerardus Baertsoen, Chloé Wasselin-Dandre, Ewout Lehoucq, Dries Van Tieghem, Inge Kerfs, Marie-Louise Van Bellekens, Stephane, Mieriën Coppens, Stef Van Alsenoy, Anais Gosse, Janes Zeghers, Stéphanie Slosse, Rozanne Kempynck, Elien Ronse… |
coproductie | WALPURGIS, Kunstenplatform PLAN B en De Koer |
in samenwerking met | Stad Gent, Trage Wegen, VierNulVier, Politiezone Regio Rhode & Schelde, Politiezone Gent |
met de steun van | Vlaanderen (Kunsten en Erfgoed), Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie |
met bijzondere dank aan | Kathy De Budt, Jan Briers en Filip Rasschaert |
:
Thorèse, Louise, Cithor en Lila
Corentin Hannon, Eva Fillet, Jade Fillet, Wiebe Moerman, Kasper Devos, Simon Allemeersch, Stefanie Claes, Pilou Claes Allemeersch, Diede Roosens, Sander De Cuyper, Amy Franceschini, Max Pairon, Leendert Van Accoleyen, Jorne Van Accoleyen, Menzo Kircz, Simon Van Schuylenbergh, Michèle Vanvlasselaer, Lukas Pairon, Zoë Hoornaert, Vincent Focquet, Mathilde Pairon, Jako Jacobs, Renée Pevernagie, Reinout Dewulf, Carmen Landuyt, Wouter Hellin, Oscar Hellin Faes, Leon Hellin Faes, Lucien Dewilde, Judith Vindevogel, Stef Depover, Lhoussaine Aamria, Maarten De Vrieze, Alina Kneepkens, Leontien Allemeersch, Kim Snauwaert, Ewoud Vermote, de Graaf en de Gravin d’Ursel de Bousies, Sam Bogaerts (†), Ann D’Haese, Eva Samyn, Carmine De Swerts, Guido Meersman, Jef Seghers, Samira El Khadraoui, Joes Roosens, Febe Roosens, Benoît Crucifix, David Doménech, Lisette Willems, Karolien Soete, Eric Hoefman, Bea Hoefman, Lode Vranken, Mark Triest, Eline Vermeir, Laurens Tas, Eline Vyncke, Haider Khafaji, Richir Christophe, Alain Rubais , Jérôme Rubais , Pascal Depaepe, Jack Wauthier, Bruno Van Driessche, Bruno Van Driessche, Gerardus Baertsoen, Chloé Wasselin-Dandre, Ewout Lehoucq, Dries Van Tieghem, Inge Kerfs, Marie-Louise Van Bellekens, Stephane, Mieriën Coppens, Stef Van Alsenoy, Anais Gosse, Janes Zeghers, Stéphanie Slosse, Rozanne Kempynck, Elien Ronse…
WALPURGIS, Kunstenplatform PLAN B en De Koer
Stad Gent, Trage Wegen, VierNulVier, Politiezone Regio Rhode & Schelde, Politiezone Gent
Vlaanderen (Kunsten en Erfgoed), Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie
Kathy De Budt, Jan Briers en Filip Rasschaert
Pairon houdt niet van concepten: hij vertrekt van materialen, situaties, toevallige ontmoetingen, niet van theoretische bespiegelingen. “Je kan een project niet bedenken,” zegt hij daarover. “Het is een cadeau, je moet het krijgen. Het moet op je pad komen.” En dus doet hij het met wat gegeven is, met wat voorhanden is aan (menselijk) materiaal. En begint hij bij de wortel, niet bij de kruin. Het maakt er de poëzie van zijn projecten niet minder krachtig om, wel integendeel.
Evelyne Coussens, rekto:verso (editie 94, Periferie)