In the past ten years, Zwerm has profiled itself as a quirky quartet on the border between composed music and experimental pop/rock. As Jacks of all instruments, the foursome has traveled nearly all continents. From prestigious classical festivals and large concert halls through Triennales and clubs in the alternative rock-scene.
Dankzij de basisbezetting van 4 elektrische gitaren en de brede muzikale interesses laveert Zwerm moeiteloos tussen oud en nieuw, altijd gebrand op muzikaal avontuur. Over hun laatste album ‘Badminton in Tehran’ (ism producer Rudy Trouvé) schreef De Standaard **** ‘Wat een geluid, wat een energie, wat een ideeënrijkdom (…) Fantastische plaat.’ Maar ook Zwerm’s kleurrijke interpretaties van Engelse renaissance muziek op ‘Electric Consort’ kon de internationale pers bekoren C’est d’une grande émotion. Les musiciens de Zwerm ont fait la preuve qu’on peut, tout comme le fait, dans son domaine, l’Arpeggiata de Cristina Pluhar, donner un ton nouveau à ces musiques nées il y a longtemps en leur gardant leur saveur originelle. (Le Télégramme 2016)
Zwerm heeft nooit een eenzijdig muzikaal profiel nagestreefd en stelt zo telkens zijn instrumentarium en sound opnieuw in vraag. Met Lalaei stapt Zwerm opnieuw in een ongekende, prikkelende muzikale wereld. Samen met zangeres Sarah Akbari gaat Zwerm op onorthodoxe wijze aan de slag met Iraanse liederen. Het resultaat? Een tiental nieuwe songs, een heldere stem uit Tehran, een portie ongebreidelde muzikale fantasie op de grens van pop/rock en gecomponeerd, doorweven met kleurrijke verhalen van vertelster Marie Phillips. Zwerm is Toon Callier, Johannes Westendorp, Bruno Nelissen and Kobe Van Cauwenberghe.
In 2013 won Zwerm de Klara voor beloftevolle jonge artiest. Uit het juryverslag:
Radical experimental electric guitar quartet with an open mind … A quartet that excels in performance quality and original programs … They keep surprising … Very strong musicians who deserve to be in the spotlights.