“Boom en kar. Beiden zijn zij tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming.” – Max Pairon
Het project Die malle Jan van scheppend kunstenaar Max Pairon verwijst naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren.
Max doet onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in nieuwstedelijke context. Hij vond een door de storm gevelde eik in het kasteeldomein Ten Bieze in Beerlegem. Zorgvuldig werd de boom in zijn geheel op een oude kar gelegd om te worden vervoerd naar zijn nieuwe bestemming: de Koer, een bruisende creatie-en ontmoetingsplek in het midden van de Brugse Poort.
Met het project Die malle Jan nodigt Max toevallige passanten uit stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw).
Meer informatie: www.diemallejan.be
Max Pairon (°1988, BE) studeerde Drama aan KASK Gent, waar hij meteen een grote interesse voor scenografie en dramaturgie ontwikkelde. Als kunstenaar pint hij zich niet vast op een medium, maar laat zich leiden door een antropologische blik die zijn praktijk constant blijft voeden. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter De Koer, een sociale en artistieke werking in de Brugse Poort in Gent. Eerder was werk van Max onder andere te zien op Bâtard Festival (Brussel), en ontwierp hij kostuums voor de voorstelling Matisklo (2018) van Bosse Provoost.