Op 18 november 2015 gingen we in Saint-Quentin-en-Yvelines, nabij Parijs, in première met onze avonturenopera Fidelio. Een bewogen tijd, want 5 dagen eerder werd de Franse hoofdstad getroffen door een reeks terroristische aanslagen. President Hollande kondigde de noodtoestand af in heel Frankrijk waardoor verschillende schoolvoorstellingen afgelast werden. Als de scholen niet naar het theater konden komen, zouden wij naar de scholen gaan. We maakten een pop-up versie, die zo’n succes werd dat we besloten om ze op het programma te houden.
Lees meer Lees minderHet verhaal in het kort
Al twee jaar lang heeft Leonore haar vriendje Florestan niet meer gezien. Al twee jaar lang houdt Pizarro Florestan gevangen. Is Florestan een gevaarlijke moordenaar? Of een gemene dief? Helemaal niet. Florestan doet niets liever dan zingen. En met zijn liedjes doet hij de mensen dromen.
Maar al dat gedroom is niet naar de zin van Pizarro. Hij wil Florestan voorgoed doen zwijgen. En daarom heeft hij Florestan opgesloten in een geheime kerker, diep onder de grond. De mensen zullen hem nu wel gauw vergeten. Maar Leonore mist haar Florestan. Zij kán hem niet vergeten. Zij moet en zal haar vriendje bevrijden uit de klauwen van de wrede Pizarro.
Exclusief voor scholen, bibliotheken, asielcentra, gevangenissen, huiskamers,…
concept, libretto & regie | Judith Vindevogel |
Franse vertaling | Lorenzo Caròla & Judith Vindevogel |
muziek | Ludwig van Beethoven |
arrangementen, soundscapes & live piano | Jago Moons |
scenografie & techniek | Stef Depover |
met | Annelies Van Hijfte (Nederlandstalige versie) /Liesbeth Devos (Franstalige versie) (sopraan), Astrid Stockman (sopraan), Kurt Gysen (Nederlandstalige versie)/Ronan Debois (Franstalige versie) (bariton), Saïd Boumazoughe (film) |
kostuumontwerp | Caroline Wittemans |
ontwerp pop/masker e& coaching | Filip Peeters |
video | de Imagerie/Studio C |
productie | WALPURGIS |
coproductie | HETPALEIS (BE), Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines/Scène nationale (FR) |
met steun van | Arcadi Île-de-France & de Vlaamse gemeenschap |
Judith Vindevogel
Lorenzo Caròla & Judith Vindevogel
Ludwig van Beethoven
Jago Moons
Stef Depover
Annelies Van Hijfte (Nederlandstalige versie) /Liesbeth Devos (Franstalige versie) (sopraan), Astrid Stockman (sopraan), Kurt Gysen (Nederlandstalige versie)/Ronan Debois (Franstalige versie) (bariton), Saïd Boumazoughe (film)
Caroline Wittemans
Filip Peeters
de Imagerie/Studio C
WALPURGIS
HETPALEIS (BE), Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines/Scène nationale (FR)
Arcadi Île-de-France & de Vlaamse gemeenschap
Recensies
“Fidelio is een zeer actueel pleidooi voor liefde en rechtvaardigheid in tijden van een meer en meer uitgesproken nood aan burgerparticipatie.”
Beethoven hier en nu, voor jong en oud. Kif Kif – Orlando Verde – 28.10.2016
“Fidelio is uitdagend muziektheater voor kinderen van nu!”
Vlaams Musical Magazine – Glen Vandenberghe – 30.10.2016
Lees ook de reportage Liefde, vrijheid en saamhorigheid staan centraal in WALPURGIS’ sprookjesopera Fidelio
“Fidelio in 3 woorden: PUUR, PAKKEND, WERVEND. Missie Geslaagd!”
Podi-art.be – Swa Van de brul – 10.02.2016
“Een voorstelling als Fidelio attendeert haar publiek op zoveel essentiële dingen. Het is de educatiemethode bij uitstek om kinderen op een leuke manier te doen nadenken over maatschappelijke thema’s, waarden en normen.”
Frontview Magazine – Anouk Antonissen – 14.02.2016
“De educatieve en kunstzinnige vormgeving van deze Fidelio benadrukt meteen de inhoud van het gegeven zoals Judith Vindevogel het ziet: een ode brengen aan de liefde die niet alleen geliefden bevrijdt maar daarbij vooral een algemeen gevoel teweeg brengt van verbonden zijn in naastenliefde.”
Theatermaggezien – Roger Arteel – 19.02.2016
“Vooral de samenzang was zeer sterk. Alles werd nog intenser gemaakt door de zangers zich tussen de kinderen te laten bewegen.”
Klassiek Centraal – Veerle Deknopper – 18.02.2016
“Als een operazanger of -zangeres op amper een meter afstand een aria zingt, dan voel je dat tot in je kleinste teen (…) een surround-ervaring die geen gelijke kent. Dat blaast je gewoon omver.”
Fidelio, brood voor kinderen én volwassenen – Blog Het Uilenveld – 17.02.2016
“Deze Fidelio is een mooie toevoeging aan de internationale bestseller ‘Good Night Stories for Rebel Girls’. En (…) een oproep om elke vorm van tirannie of populisme te verwerpen.”
Theaterkrant – Henri Drost – 29.05.2018
“Je bent zelf je instrument, dat is een heel fijn gevoel.”
Astrid Stockman zingt in de opera – Interview met sopraan Astrid Stockman (rol van Marcelline) in Wablieft-krant – Ruud Meert – 23.03.2016
De Morgen – Jan De Smet – 16.02.2016
Interview met sopraan Astrid Stockman n.a.v. de Franse première 5 dagen na de Terreuraanslagen in Parijs
Knack – 14.11.2015 – Simon Demeulemeester
“Soms moet je de moed hebben om in actie te schieten, als je wil dat er iets verandert.”
Interview met regisseur Judith Vindevogel in MMM Munt Monnaie Magazine – Linda Lovrovic – oktober 2016
“Voor mij is het zoeken even waardevol als het vinden. En onderweg kan je ook mooie dingen maken die de moeite van het delen waard zijn.”
Interview met muzikant Jago Moons in wOwW!-magazine – Natalie Schrauwen – maart 2018
Interview van Greet Samyn met Judith Vindevogel
Radio Klara: Happy Hour – 05.02.2016
Annonce + interviews met Judith, Liesbeth, Kurt & Stef
Radio France Bleu – 18.01.2016
“Ce Fidelio frappe juste et réserve quelques moments d’intense émotion.”
La Croix – 24.12.2015 – Emmanuelle Giuliani
“Le livret est véritablement contemporain avec ses tics de langages. Les images sont d’actualité et la musique d’accompagnement rythmée ne rechigne pas à avoir une couleur électronisée. Le Fidélio pour enfants et leurs parents est une œuvre originale et à l’évidence atteint les petits d’hommes du vingt et unième siècle.
Le résultat est étonnant, ébouriffe quelque peu et emporte une adhésion immédiate car le récit est fort et le jeu, qui glisse souplement du mime au dialogue, équilibré. Ce Fidélio constitue une entrée en matière d’opéra stimulante.”
La Revue du spectacle – 04.01.2016 – Jean Grapin
“Un opéra-conte touchant qui se termine par l’Hymne à la joie, entonné en chœur. On aime beaucoup!”
Télérama Sortir Paris – 30.11.2015 – Françoise Sabatier-Morel
“La scène des retrouvailles entre Léonore et Florestan est réellement émouvante. (…) On sent le jeune public attentif. Indéniablement, ce spectacle lui parle (…)”
Holybuzz: Amour vainqueur – 16.12.2015 – Pierre François
Fréquence Mistral – 04.01.2016 – Mario Poncelet/Tanguy Arnaud
Publieksreacties
“Ik ben blij en droevig tegelijk. Blij omdat het zo ongelooflijk mooi was. Maar ook droevig: mensen doen mekaar veel te veel lelijke dingen aan. Dat moet maar eens gedaan zijn!”
Rune
“Ik was echt ontroerd op het moment dat de pop Florestan tevoorschijn kwam, door de verbeelding die gecreëerd wordt op scène, in combinatie met de video. Leuk concept, mooie uitvoering!”
Annelies
“Ik heb ervan genoten om te zien hoe de kinderen vooraan mee zongen! Samen met de -relatieve- eenvoud van het decor lijkt het me een feestje voor 6+.”
Petra
“Ik vond het echt een hartverwarmende voorstelling, ik heb er met veel plezier naar gekeken, mee gelachen en gehuild.”
Nele
“Mijn eerste leerjaar praat sinds dinsdag nergens anders meer over, het was prachtig!”
Tian Yumin, leerkracht
“Vandaag terug jong geworden.. Schitterend wervelend verhaal, beestig bruisende acteurs, on-gelooflijk decor; hoe krijg je ’t voor mekaar, ’t bleef nazinderen…”
Marc
“Ik was ontroerd, soms is de liefde eenvoudigweg één van de mooiste hebbedingen, dat zag ik nog eens in door de eenvoud van je voorstelling.”
Tom
“Samen met onze drie kleinkinderen ook erg genoten van Fidelio vorige maand. Ons kleindochtertje speelt het lied (Ode aan de vreugde) sindsdien op de piano en ze zingen jullie tekst uit volle borst mee. Wat een verademing deze mooie knappe voorstellingen in deze deprimerende tijden.”
Denis
“Blij dat opera steeds meer zijn weg vindt naar het (heel) jonge publiek. Knap werk!”
Anouk Anthonissen, Frontview Magazine
“Indrukwekkend!! Eerste keer opera met de jongens, TOP!”
Anoniem, gastenboek HETPALEIS
“Om weg te dromen, love rules!”
Emil, gastenboek HETPALEIS
“Ik heb vooral gekeken naar de verwonderde blikken van de toeschouwers…onbetaalbaar, onbeschrijfbaar.”
Anoniem, gastenboek HETPALEIS
“45 min lang geboeid, verwonderd door schoonheid van gezangen, sterke personages, mooie boodschap.”
Kathleen, de bende van Vlieg
“Zeer poëtisch en toch heel erg begrijpelijk.”
Geert
“Speels en ludiek, zowel voor kinderen als volwassenen zeer de moeite.”
Carmien
“Ik dacht heel de voorstelling door ‘had ik als kind maar zoiets mogen meemaken.”
Isabelle
“Mijn eerste leerjaar praat sinds dinsdag nergens anders meer over, het was prachtig!”
Tian
“Kippenvel en traantjes. Smaakt naar nog. Opera voor kinderen, ik ben fan!”
Ingrid
“Het was lang geleden dat een theatervoorstelling me zo aangreep, ik luisterde met tranen in mijn ogen naar het prachtige einde. Chapeau hoe jullie erin slaagden om een complex gegeven als een opera voor kinderen omkaderd te omvatten zonder afbreuk te doen aan het oorspronkelijke geheel, hoe jullie muziek, zang, theater, tape, video, beweging, en poppenspel als een aaneensluitend geheel wisten te brengen, hoe enorm hoog de kwaliteit van al die disciplines was en hoe mooi actueel jullie het verhaal van Leonore en Florestan wisten te plaatsen. Het verhaal van Leonore en Florestan was hier het bedtijdverhaal vandaag, en ik denk nog voor een tijdje. Ik hoop dat er nog opera’s volgen, ik hoop het echt. Bedankt voor de prachtige middag!
Stéphanie Adriaansen
“I took my son to see FIDELIO this week at Het Paleis in Antwerp. It is a wonderful combination of music and theatre and it brought a tear to my eye, the ending is extremely moving. If you want to hear fabulous singing from convincing, elegant and energetic performers AND have children under the age of 10, you must go and see FIDELIO. These operatic story concepts for children devised by Judith Vindevogel keep getting better and better!”
Catrin Wyn-Davies
“Het operageluid heeft weer betoverd
De pop ontroerde het meest
De reactie vd dochter die gewoon zei dat
Haar vlam ‘cool’ was ipv jaloers te zijn.
De vriendinnen die terplekke gemaakt worden
Gewoon omdat die naast je zit.
Zalig
En dankuwel ”
Gille en Valentine Kempynck
“Vous avez été chacun, chacune, merveilleuses, merveilleux. Voici quelques fleurs pour que l’hymne à la joie nous parvienne à tous à nouveau, en ces temps de doutes et d’incertitudes.”
Isabelle, Saint-Quentin-en-Yvelines
“Les élèves ont apprécié la proximité des comédiens, de pouvoir leur parler. Ils étaient très attentifs. Ils ont été impressionnés par l’artiste qui se coupait les cheveux, pour de vrai!
La mise en scène est toujours originale. C’est une façon très agréable de sensibiliser les enfants à la musique classique et à l’opéra. Bravo et à bientôt!”
Mme Petitit, École maternelle publique Mousseau, Evry
“Spectacle d’une grande qualité, proximité du public et acteurs au milieu des enfants: très intéressant. Marionnette tellement réaliste qu’elle intrigue les spectateurs. Merci encore pour ce grand moment, la maîtresse a versé sa petite larme d’émotion.”
Yannick Raffner, École maternelle publique Mousseau, Evry
“Je sors de votre spectacle Fidelio, présenté ce soir (10 décembre) à Châtillon. Je tenais à laisser un mot pour vous féliciter. Faire vivre le mannequin est sans doute un des moments forts du spectacle, par l’émotion que les acteurs jouent à perfection. Aussi les voix sont très belles. L’harmonie des chants à trois ce sont des moments de pur bonheur. Très courageuse l’association de la boîte à rythmes au bel canto. Surprenante. Félicitations!”
Christien Dias, Châtillon
“Superbe spectacle!”
Laurence Albanese, Marseille
“Une partie des habitants de Cherbourg en Cotentin et de ses alentours passe une excellente semaine grâce à Fidelio. Merci merci!”
Cécile Garin, Cherbourg
“Woww!: voilà ce que je pense du spectacle Fidelio que j’ai eu la chance de voir ce matin. J’en suis ravie, enchantée, heureuse. C’est une merveille, d’une pertinence et d’une perfection rares, vraiment pour tout public, de 6 à 66 ans (ou plus)…”
Nicole Everaert-Desmedt, Charleroi
“Je n’ai eu que des bon échos des élèves avec lequel j’ai travaillé sur ce spectacle, j’ai moi-même beaucoup aimé !”
Marion (PBA, Charleroi)
“La série à Charleroi a été un vrai bonheur pour l’équipe et pour les spectateurs. Revoir le spectacle m’a émue aux larmes. Je ne peux qu’une fois encore saluer l’intelligence et la sensibilité de votre adaptation.”
Isabelle Bodson (PBA , Charleroi)