Met Keshafa doet huisartiest Mostafa Benkerroum onderzoek naar de gelijknamige fanfaremuziek die in de vroeg 20e eeuw van Andalusië overwaaide naar de straten van Tanger. Hoewel keshafa in Tanger nog steeds een belangrijke rol speelt tijdens ceremonies gelinkt aan huwelijk, besnijdenis, geboorte en dood, is deze muziekstijl nauwelijks bekend bij Marokkaanse Belgen. Met zijn meerjarig ontwikkelingstraject wil Mostafa onderzoeken hoe de kracht van muziektradities en rituelen uit Tanger een brug kunnen slaan tussen de leefwerelden van verschillende generaties Marokkanen in België.
1: vooronderzoek (april 2021-maart 2022)
Mostafa, wiens voorouders afkomstig zijn van Tanger, gaat op zoek naar de ziel van de fanfaremuziek en brengt de hedendaagse en historische overblijfselen ervan in kaart.
- Bestaan er behalve het vele videomateriaal dat beschikbaar is, ook geschreven bronnen over de ontstaansgeschiedenis van Keshafa?
- Hoe verhoudt zich de Spaanse muzikale invloed tot de Arabische?
- Hoe heeft de traditie zich in de afgelopen 100 jaar ontwikkeld?
- Op welke manier speelt Keshafa (nog) een rol in (henna)rituelen en gemeenschapsvorming? En waarom heeft Keshafa nooit voet aan grond gekregen in België?
2: onderzoeks-en ontwikkelingsfase 1 en 2 (2022-2023)
- Hoe kunnen nieuwe, artistieke manieren van borgen ontwikkeld worden waarin traditie en vernieuwing hand in hand gaan?
- Hoe kunnen de heel verschillende liederen en de muziekstijlen uit de leefwereld van de eerste en derde generatie Marokkaanse Belgen met elkaar verbonden worden?
- Hoe kunnen, vertrekkend vanuit oude rituelen van Tanger, artistieke tools ontwikkeld worden die in het bijzonder jonge Marokkaanse Belgen kunnen inspireren om een positieve invulling te geven aan hun meerlagige culturele identiteit?
In deze fase wordt inspiratie geput uit de methodologieën die ontwikkeld werden voor het project Een Nyeu Liedeken, dat vanuit gelijkaardige erfgoed- en onderzoeksvragen vertrekt.