Een scenografisch en choreografisch concert
Speelt! is een project van klarinettist Benjamin Dieltjens waarin hij samen met WALPURGIS de theatrale mogelijkheden van de muziek/muzikant verder wil onderzoeken.
De drijfveer achter dit akoestisch en ruimtelijk experiment is het experiment zelf. De muziek volgt geen extra-muzikaal verhaal en bestaat niet omwille van een gepretendeerde inhoud; zij is een spel dat zichzelf betekenis geeft. Zij is net zoals hinkelspelletjes en aftelrijmpjes abstract: je kan haar alleen maar horen of ‘spelen’.
PROGRAMMA
Paul Craenen, Antwerp Encounter, creatie
Steve Reich, New York Counterpoint (1985)
Serge Verstockt, A la Recherche du Temps, creatie
Karlheinz Stockhausen, Der Kleine Harlekin (1976)
Vertrekpunt voor de composities van Craenen en Verstockt was het gegeven van ‘contrapunt’ in de New York Counterpoint van Steve Reich. In deze compositie voor klarinet en basklarinet zijn elf muzikale lijnen te horen: tien ervan werden op voorhand opgenomen, de elfde wordt live gespeeld. Het stuk bestaat uit drie delen (respectievelijk snel, traag en snel) die aan één stuk door gespeeld worden. Door de meerstemmigheid en de verschuivingen in tempo lopen de ritmische patronen door elkaar, waardoor de luisteraar zijn grip op de muziek en ook op de tijd verliest.
A la Recherche du Temps, de nieuwe compositie van Serge Verstockt, volgt hetzelfde principe en confronteert de toeschouwer zowel auditief als visueel telkens opnieuw met hetzelfde werk, maar telkens vanuit een andere tijdsdimensie (versneld, vertraagd, real time) opgenomen.
In de creatie van Paul Craenen, Antwerp Encounter, worden de ‘verschuivingen’ binnen de muziek veroorzaakt door de ruimtelijke verplaatsing van een mobiel element.
Ook in Der Kleine Harlekin van Stockhausen zit het gegeven van contrapunt verwerkt, zij het dan in de wisselwerking tussen de compositie voor klarinet enerzijds en de choreografische partituur anderzijds.