If belief is a creative power can scepticism then destroy creative powers?
Het vertrekpunt voor de nieuwste muziektheatercreatie van WALPURGIS is de kameropera The Medium van de Italiaans-Amerikaanse componist Gian Carlo Menotti.
Lees meer Lees minderDe opera vertelt het verhaal van Baba, een oudere vrouw, die probeert te overleven door met behulp van haar tienerdochter Monica en Toby, een straatjongen die niet kan spreken, seances te ensceneren. In die seances worden de geesten opgeroepen van jong gestorven kinderen. Een gevaarlijk spel zo blijkt. Want stilaan verliest Baba haar controle over de werkelijkheid en wordt ze steeds meer paranoïde. In een vlaag van verstandsverbijstering vermoordt ze Toby.
The Medium, reconstruction of a murder is noch een klassieke opera noch een doordeweekse whodunit, maar een nachtmerrieachtige trip, waarin Baba opnieuw geconfronteerd wordt met de moord op de jongen.
een spannende cast
Mezzosopraan Eurudike De Beul werkt regelmatig samen met WALPURGIS en is tevens één van de kernleden van Peeping Tom, een dansgezelschap waarmee ze al verschillende jaren de wereld rondreist.
Actrice Simone Milsdochter is behalve in het theater (KVS, Laika, Theater Zuidpool, BZB…) ook te zien op televisie (Wolven, Witse, Flikken ), de Franse film Copacabana met Isabelle Hupert en de Nederlandse speelfilm Infiltrant.
Componist en pianist Guy Van Nueten maakt een spannende muziekscore. Hij schrijft zowel voor rockbands (Tom Barman, dEUS, Admiral Freebee, Zita Swoon, Daan,..), theater (HETPALEIS,…), film (Pulsar van Stockman), dans (Les Ballets C de la B) als voor klassiek orkest (deFilharmonie).
productie | WALPURGIS |
concept & artistieke leiding | Judith Vindevogel |
co-creatie, zang & spel | Eurudike De Beul & Simone Milsdochter |
muziek | Gian Carlo Menotti & Guy Van Nueten |
scenografie & foto's | Stef Depover |
kostuums | Caroline Wittemans |
geluidstechniek | Geert De Wit (Henk Vandecaveye op 16.1.2015 & Klaartje Vermeulen op 8.2.2015) |
pop & coaching | Paul Contryn (De Maan) |
met dank aan | Johan Bossers, Katalin Gombár, Joffrey Guillaume, Rudi Huyghebaert, Toneelhuis, Rosalba Torres, Paul Vancoudenberg, Henk Vandecaveye & Klaartje Vermeulen |
WALPURGIS
Judith Vindevogel
Eurudike De Beul & Simone Milsdochter
Gian Carlo Menotti & Guy Van Nueten
Stef Depover
Caroline Wittemans
Geert De Wit (Henk Vandecaveye op 16.1.2015 & Klaartje Vermeulen op 8.2.2015)
Paul Contryn (De Maan)
Johan Bossers, Katalin Gombár, Joffrey Guillaume, Rudi Huyghebaert, Toneelhuis, Rosalba Torres, Paul Vancoudenberg, Henk Vandecaveye & Klaartje Vermeulen
Recensies
“De gewetenswroeging van Baba, de onmacht zet Eurudike De Beul perfect neer terwijl Milsdochter op een zeer intrigerende manier op fluistertoon ook, haar donkere geschiedenis weet te vertellen zodat het publiek doodsstil aan haar lippen hangt. (…) De klaagzang van een gebroken vrouw klonk zelden zo fascinerend en een bekend sprookje van Grimm fijnzinnig daardoorheen verweven zelden zo mysterieus.”
Concertnews.be **, Bert Hertogs, 14 januari 2015
“De drie oorspronkelijke aria’s van Baba zijn overgebleven uit de opera van Menotti, de rest van de score werd gecomponeerd door Guy Van Neuten. Deze nieuwe combinatie werkt zeer goed. De teksten die erover heen worden gesproken lijken deel uit te maken van de partituur, wat de muziek tot een knap geheel maakt.”
FrontView Magazine, Anouk Anthonissen, 19 januari 2015
“Mezzosopraan Eurudike De Beul weet met haar schrille stemtimbres de indringende sfeer akelig invoelbaar op te roepen. Samen met actrice Simone Milsdochter geeft ze gestalte aan een benauwend huis clos, een microkosmos waarbinnen de personages uitzichtloos opgesloten zitten. Hun worstelingen, verzuchtingen en pijn vloeien samen in een veelgelaagde en gebalde voorstelling die ingehouden en intens naar een finale climax voert.
Savoureer het samenspel van klank, woord, muziek en visuele effecten. Blijf ten slotte verbouwereerd achter wanneer, na 50 minuten, de aanhoudende spanningsboog eindelijk mag óntspannen. En tal van vragen onbeantwoord blijven. Een uitdaging voor de toneelfijnproever, die creatief met de aangereikte puzzelstukken aan de slag kan.”
’t Perdiodiekske, Frank Kloeck, 19 januari 2015
“De snerpende geluiden die componist/pianist Guy Van Nueten aan de compositie toevoegde, zette de naar de keel grijpende dramatiek extra in de verf. Het decor maakte het nog eens zo beklijvend.”
Klassiek Centraal, Bernard Cornelis, 22 januari 2015
“WALPURGIS legt in zijn bewerking de nadruk op uitzichtloze armoede en desillusie als aanleiding voor mensen om over te gaan tot fatale daden. Wat Baba in die bewuste séance naar de keel greep, blijft een mysterie. Het teruggrijpen naar een sprookje kan je lezen als een lofzang op de kracht van verhalen die het eigen onvermogen om meteen klaarheid te scheppen erkennen, en die het mysterie in zijn waarde laten. Een lofzang ook op wat gebeurt op het toneel: het aanroepen van stemmen die het onuitspreekbare misschien toch op een of andere manier onder woorden kunnen brengen.(…)
WALPURGIS speelt met verve zijn muzikale troeven uit: weinig is zo indrukwekkend als Eurudike De Beul op die donkere vierkante meter te horen zingen. Knap is ook de manier waarop de compositie van Guy Van Nueten probleemloos de sfeer zet.”
Etcetera, Michael Bellon, 28 januari 2015
Reportage op Bar du Matin, Radio 1, 11 januari 2015
Publieksreacties
“Heel beklijvend.” – Daniëlle
“Prachtig gezongen, hele mystieke sfeer” – anoniem
“De zang zorgde voor de juiste sfeer. Belichting ook top, net als de afwisseling tussen Nederlandse en Engelse tekst. Mooi!” – anoniem