Ernstige nek- en rugklachten, Repetitive Strain Injury,… Ook artiesten, theatertechnici, productieleiders, cultuurmanagers en andere werknemers binnen de podiumkunsten ontkomen er niet aan. Hoe los je dit soort talentvretende problemen op? En wat kan je zelf doen om psychische en fysieke overbelasting te voorkomen in een sector die steeds meer onder druk staat en steeds hogere eisen stelt?
Lees meer Lees minderMet de AT-workshops komen we tegemoet aan een toenemende behoefte om een antwoord te bieden op dit soort vragen. Hiervoor werken we sinds 2010 samen met pOdiumkunsten.be.
Denken en bewegen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elke gedachte wordt vertaald in spierspanning. Routine verhoogt de efficiëntie en de snelheid waarmee wij denken en handelen maar is vaak ook het grootste obstakel als men de dingen ‘anders’ wil doen. Zoals Einstein reeds zei: “We can’t solve problems by using the same kind of thinking as we used when we created them”.
De Alexandertechniek is een competentie-verhogende techniek die:
• inzicht verschaft in hoe overbelasting van bepaalde spieren het hele bewegingsapparaat uit balans brengt
• tools aanreikt, die mensen in staat stelt inefficiënt geworden gewoontepatronen te doorbreken
• toepasbaar is zowel in het dagelijks leven, als op de werkvloer
PRAKTISCHE INFO
Een individuele les duurt 45 minuten, maar kan een beetje uitlopen.
Het dragen van gemakkelijke, warme loszittende kledij en sokken wordt aanbevolen.
Individuele lessen worden gegeven in deFENIKS.
Voor meer info, afspraken, boekingen, een offerte op maat, stuur je best een mailtje naar Judith.
FORMULES & TARIEVEN
1. Individuele coaching
Kennismakingsles: € 30
1 les: € 40
1ste serie van 10 lessen: € 380
2de serie van 10 lessen: € 360
3de serie van 10 lessen: € 340
Alle tarieven zijn incl. BTW.
2. Groepslessen via pOdiumkunsten.be
Iedereen die minstens 10 dagen rechtstreeks (dwz. via een contract!) tewerkgesteld was in de podiumkunstensector in 2022, 2023 of 2024, heeft recht op het sectoraal opleidingskrediet en kan gratis deelnemen aan deze opleiding.
Let op! Je komt dus niet in aanmerking als je werkt: via een interimkantoor, een derde betaler, een Sociaal Bureau voor Kunstenaars (SBK), een onkostenvergoeding zoals een KVR, als zelfstandige.
Voor meer informatie, contacteer: Christa
3. In-company workshop voor kleine groepen
We geven ook regelmatig in-company workshops voor organisaties. Zo werkten we samen met VerDi (Vlaams-Brabant), de Academies (Antwerpen), Opera Ballet Vlaanderen, Antwerp Symphonie Orchestra
LESGEVERS
Judith Vindevogel kreeg haar eerste Alexandertechnieklessen in 1987 van Ruth Murray in Londen en studeerde vervolgens bij Eliane Lefèbvre, Betty Langford en Christel Bobine. In 2009 voltooide zij de driejarige lerarenopleiding Alexandertechniek aan de Alexandertechniek Academie o.l.v. Jos Burger (NL) en Christel Bobine (B). Judith Vindevogel volgde tevens les bij o.a. Pedro di Alcantara, Mary Holland, Arie-Jan Hoorweg, Kate Kelly, Malcolm King, Jamie Mc Dowell, Ron Murdock, Francien Schoonens, Athanase Vettas. Zij nam deel aan workshops o.l.v. Ted Dimon, Steven Hallmark, Vivien Mackie, Tessa Marwick, Paul Versteeg en Irmel Weber.
Katrien Vanderbeke is van opleiding danseres (Academie for Experimental Dance, Kopenhagen) en kreeg haar Alexandertechniekopleiding van Elizabeth Langford en Eliane Lefebvre. Naast de lessen in haar privé-praktijk in Oostende geeft ze ook Alexandertechniek aan de studenten van de Hogeschool Gent-Conservatorium en workshops voor Wisper en Danspunt.
Between stimulus and response there is a space.
In that space is our power to choose our response.
In our response lies our growth and freedom.
Viktor Frankl
lesgevers | Judith Vindevogel & Katrien Vanderbeke |
productie | pOdiumkunsten.be i.s.m. WALPURGIS |
Judith Vindevogel & Katrien Vanderbeke
pOdiumkunsten.be i.s.m. WALPURGIS
Leerlingen en deelnemers aan het woord
“Een verrijking voor lichaam en geest en een welkome gids tegen de sneller en méér wereld waar we constant mee geconfronteerd worden. Deze techniek leert ons om intern-versterkt om te gaan met de steeds groeiende uitdagingen van onze sector.”
Wolf Raman, productieleider Handelsbeurs
“Hoe meer je Alexandertechniek kan integreren in het muziek maken, hoe beter en natuurlijker je kan spelen op je instrument. Dit overdragen op jonge leerlingetjes, en natuurlijk ook het zelf steeds verder ontwikkelen van deze principes, blijft een mooie uitdaging.”
Liesbeth Lambrecht, violiste
“Voornamelijk de relatie tussen brein en lichaamshouding geef ik nu meer aandacht.”
Mira, zangeres
“Concreet toepasbaar bij het heffen en tillen en bureauwerk.”
Joke Huygens, publieksmedewerkster Beursschouwburg
“De toegankelijkheid, laagdrempeligheid is zeker een meerwaarde. Sterke punten: persoonlijke aanpak, aandacht voor iedereen en elke mening. De kennis van Judith en Katrien, ze weten duidelijk waarmee ze bezig zijn.”
Joey Ng, productieleider Stormopkomst
“Ik ben me veel bewuster van mijn houding en ‘patronen’ die onnodige spanning veroorzaken. Inhoud zeer interessant…gebracht door 2 lesgeefsters met een heel open visie, beiden sterk in hun vak, scheppen een veilige omgeving, vullen elkaar heel mooi aan.”
IB, videomonteur en vocal coach
“De kennismaking met de techniek heeft enorm veel positiefs in gang gezet voor mij, zowel op professioneel als op privé vlak.”
Alexandra Oppo, actrice
“Een (her)ontdekkingstocht van het lichaam en al zijn potentieel.”
Lieselot Vanhoof, Kaaitheater
“Toepasbaar in leven en werk. Top!”
Marieke Dillen, actrice