Iedereen is samen gekomen in restaurant Andronov voor de bruiloft van Nastasja en Fetis. Van liefde of pril huwelijksgeluk lijkt in Tsjechov’s bruiloft geen sprake: de haring en het brood zijn zuur, de verlichting laat te wensen over, de bruid doet de hele avond haar mond niet open en de generaal laat op zich wachten. Op het moment dat het feest uit de hand loopt, geeft de moeder van de bruidegom het teken voor het huwelijksritueel. Exit Tsjechov, enter Stravinsky met Les Noces. Een huwelijksritueel dat van de groep acteurs, zangers, muzikanten en publiek één grote familie maakt.
Lees meer Lees minder
Ontstaansgeschiedenis van een uitzonderlijk project.
Les noces mocht vooral geen stijfdeftig concert worden maar zou, teruggaand op zijn volkse oorsprong, een ritueel gebeuren worden dat ‘de hele gemeenschap infecteert’. Bijzondere aandacht zou daarbij gaan naar de samenstelling van de artistieke ploeg (zangers, muzikanten en acteurs), de locatie, de klankkleur, de theatrale attitude en de relatie met het publiek.
Zomer van Antwerpen tekende onmiddellijk als coproducent; een jaar later gevolgd door het internationale netwerk In Situ (Europe Culture 2000).
Met dit concept en een stevige financiële basis in handen begon Judith samen met haar artistieke compagnon de route en huisscenograaf van WALPURGIS Stef Depover, een zoektocht naar de juiste artistieke partners om dit project te kunnen realiseren. Na verschillende gesprekken met o.a. Damiaan De Schrijver, Wim Vandekeybus, Dirk Pauwels, ’t Barre Land, Ictus en Slagwerkgroep Amsterdam kregen zij theatercollectief de Roovers en het hedendaagse muziekensemble SPECTRA gek genoeg om mee in dit grootste avontuur te stappen.
De Roovers, “zwaar onder de indruk van het aanbod”, zochten weerwerk bij een andere Rus, Anton Tsjechov, die met zijn eenakter Het Huwelijk, net als Stravinsky in Les Noces, het gesjoemel, de onderhuidse spanningen en de seksuele toespelingen tijdens de feestelijkheden op hilarische wijze bloot legt. Dat alles uiteraard met het wodkaglas losjes in de hand.
Na de creatie in Antwerpen werd de voorstelling door WALPURGIS verder gespreid en volgde een tournee langs de mijnen van Waterschei (C-Mine,….), een oude manege op Terschelling (Oerol-Festival, NL), een oude spoorwegloods in Charleroi (Franse creatie, PBA + Eden) en een grote circustent in Tarbes (Réseau Sud/Le Parvis scène nationale de Tarbes met de steun van de Conseil Régional de Midi-Pyrénées). De noces/svadebka/de bruiloft werd sinds de première in 2005 45 keer uitgevoerd en telde ruim 17 700 bezoekers.
concept & algemene leiding | Judith Vindevogel |
productie | WALPURGIS |
coproductie | de Roovers i.s.m. Het SPECTRA Ensemble gecreëerd in 2005 met de steun van de Zomer van Antwerpen, In Situ en Europe Culture 2000 |
met steun van | de Provincie Antwerpen |
uitvoerend producent & spreiding | WALPURGIS |
muziek | Igor Stravinsky |
tekst | tekstbewerking Svadba (Tsjechov): De Roovers vertaling en tekstbewerking Svadebka (diverse fragmenten uit volkse Russische bruiloftsrituelen): Judith Vindevogel i.s.m Ioulia Timofeeva en Genadijus Bergorulko |
muzikale leiding | Filip Rathé |
scenografie | Stef Depover, met de assistentie van Bert Vermeulen |
fotograaf | Stef Stessel |
culinaire creatie | Peter De Bie |
chef kok | Vincent Goedemé |
kostuums | Ilse Vandenbussche, met de assistentie van Claudine Grinwis Plaat Stultjes |
software beeldverwerking | Guy Van den Bril |
acteurs | Bert André, Warre Borgmans, Robby Cleiren, Sara de Bosschere, Leen Diependale, Bert Haelvoet, Frederik Huys, Luc Nuyens, Thomas Ryckewaert, Floris Schillebeeckx, Eva Schram, Sofie Sente, Charlotte Vandermeersch |
sopranen | Sylvie Merck, Ana Naqé, Thaïs Scholiers, Françoise Vanhecke, Tineke Van Ingelgem, Bianca Van Puyvelde, Petra Van Tendeloo |
mezzosopranen | Annique Burms, Eurudike De Beul, Helena De Beul, Madiha Figuigui, Jeannine Hirzel, Marieke Koster |
tenoren | Nicolas Bauchau, Joris Bosman, Lorenzo Carola, Artem Korotkov, Dick Vandaele, Steven Van Gils |
bassen/baritons | Conor Biggs, Genadijus Bergorulko, Mikhail Lukonin, Thomas Vanlede, Wilfried Van den Brande, Charles Van Tassel |
pianisten | Johan Bossers, Fabian Coomans, Frederik Croene, Thomas Dieltjens, Leonard Duna, Alain Franco, Adriaan Jacobs, Nikolaas Kende, Christel Kessels, Elisa Medinilla, Bart Meynckens, Yutaka Oya, Ludovic Van Hellemont, Luc Van Loo |
percussionisten | Marcel Andriessen, Ruben Cooman, Bjorn Denys, Gert Dhaese, Dimitri Dumon, Wouter De Winne, Wim Konink, Gaetan Lamela, Hannes Nieuwlaet, Tom Pipeleers, Christiaan Saris, Stijn Schoofs, Frank Van Eycken |
workshopbegeleiders | Inaki Azpillaga, Dirk Opstaele, Christel Kessels, Angélique Wilkie, Phil Kaiser, Béatrice Godenir |
Judith Vindevogel
WALPURGIS
de Roovers i.s.m. Het SPECTRA Ensemble gecreëerd in 2005 met de steun van de Zomer van Antwerpen, In Situ en Europe Culture 2000
de Provincie Antwerpen
WALPURGIS
Igor Stravinsky
tekstbewerking Svadba (Tsjechov): De Roovers vertaling en tekstbewerking Svadebka (diverse fragmenten uit volkse Russische bruiloftsrituelen): Judith Vindevogel i.s.m Ioulia Timofeeva en Genadijus Bergorulko
Filip Rathé
Stef Depover, met de assistentie van Bert Vermeulen
Stef Stessel
Peter De Bie
Vincent Goedemé
Ilse Vandenbussche, met de assistentie van Claudine Grinwis Plaat Stultjes
Guy Van den Bril
Bert André, Warre Borgmans, Robby Cleiren, Sara de Bosschere, Leen Diependale, Bert Haelvoet, Frederik Huys, Luc Nuyens, Thomas Ryckewaert, Floris Schillebeeckx, Eva Schram, Sofie Sente, Charlotte Vandermeersch
Sylvie Merck, Ana Naqé, Thaïs Scholiers, Françoise Vanhecke, Tineke Van Ingelgem, Bianca Van Puyvelde, Petra Van Tendeloo
Annique Burms, Eurudike De Beul, Helena De Beul, Madiha Figuigui, Jeannine Hirzel, Marieke Koster
Nicolas Bauchau, Joris Bosman, Lorenzo Carola, Artem Korotkov, Dick Vandaele, Steven Van Gils
Conor Biggs, Genadijus Bergorulko, Mikhail Lukonin, Thomas Vanlede, Wilfried Van den Brande, Charles Van Tassel
Johan Bossers, Fabian Coomans, Frederik Croene, Thomas Dieltjens, Leonard Duna, Alain Franco, Adriaan Jacobs, Nikolaas Kende, Christel Kessels, Elisa Medinilla, Bart Meynckens, Yutaka Oya, Ludovic Van Hellemont, Luc Van Loo
Marcel Andriessen, Ruben Cooman, Bjorn Denys, Gert Dhaese, Dimitri Dumon, Wouter De Winne, Wim Konink, Gaetan Lamela, Hannes Nieuwlaet, Tom Pipeleers, Christiaan Saris, Stijn Schoofs, Frank Van Eycken
Inaki Azpillaga, Dirk Opstaele, Christel Kessels, Angélique Wilkie, Phil Kaiser, Béatrice Godenir
Recensies
Uitzonderlijke herneming van de legendarische productie De noces in Oostende
Oorgetuige 31.07.2013
Het wonderlijkste bij deze coup de théâtre is dat het in de voorstelling aanwezige tempo accuraat behouden blijft en zelfs nog wordt opgevoerd. Dat heeft het niet onverdienstelijke effect dat ook een publiek dat helemaal niet met Stravinsky vertrouwd is, zoals je dat bij de Zomer van Antwerpen gelukkig mag verwachten, onweerstaanbaar meegesleept wordt. (…)
Een sterk concept, een show met een strak tempo, goede acteurs, zangers en muzikanten zijn de sterktes van deze voorstelling.
Stephan Moens, De Morgen
Theater, muziek, zang, sketches, fotografie, eten en drinken maken De Noces in één woord overdadig. Alsof gezelschappen die anders secuur met zwart potlood tekenen, plots de verfdoos hebben ontdekt.
Ilse Dewever, Gazet Van Antwerpen
Igor Stravinsky componeerde met Les Noces een heerlijk stuk oermuziek voor vier piano’s, uitgebreid slagwerk en zestien zangstemmen. (…) Judith Vindevogel van Muziektheater Walpurgis wilde dit muziekstuk al lang brengen en doet dat nu in combinatie met De Bruiloft van Tsjechov.
Qua spel én sfeer zijn beide heel verschillende stukken mooi tot één geheel, één grote trouwpartij in elkaar gevlochten rond die grote feesttafel in een knap aangekleed spoorwegemplacement.
Eddie Vaes, Zone 03/
Judith Vindevogel, die het concept uitwerkte, wou deze partituur (Les Noces van Stravinsky), die weliswaar geïnspireerd is op Russische volksliederen maar die normaal enkel door kenners van klassieke muziek gesmaakt wordt, brengen voor een zo breed mogelijk publiek.
Vindevogel slaagt volledig in haar opzet. Een gevarieerd publiek kan tijdens een amusant avondje uit op een goed verteerbare manier kennismaken met dit vaak als elitair aanschouwde werk.
Saskia Vereenooghe, De Tijd
Alle zintuigen worden bij deze voorstelling bediend, ook de smaak.
Erik Betten, Friesch Dagblad
Het is feest en werkelijk alles wordt uit de kast getrokken voor deze aanstekelijke feelgoodvoorstelling.
Vincent Kouters, Volkskrant
Oerol meets Holland Festival.
Eric Van der Velden, Rotterdams dagblad