Spierballen en een dikke nek, dat zijn de grootste troeven van de beroemde worstelaar Eeuwige Berg. Wanneer hij een uitnodiging krijgt om deel te nemen aan een worstelwedstrijd in het paleis van de koning, is hij er zeker van dat hij zal winnen. Tot hij onderweg Malala, Razanna en de oude Anna tegenkomt, die tot zijn grote verbazing véél sterker zijn dan hijzelf…
Lees meer Lees minderNa Prinses Turandot (2011) en Fidelio (2015) nemen we jong en oud mee op reis naar een oeroud Japans dorpje, ergens tussen ergens en nergens.
Drie Sterke Vrouwen is geïnspireerd op een oeroud Japans sprookje en opgedragen aan Anna Politkovskaïa (1958-2006), Razan al-Najjar (1997-2018), Malala Yousafzai (1997).
Duur van de voorstelling: ca. 45 minuten
Bekijk ook onze sociaal-artistieke projecten, die we tijdens de lockdowns in 2020 creëerden:
>> De droom van Eeuwige Berg – een mini animatiefilmpje
>> Zo sterk als een mier – een kleurboekje vol denk- en doeplezier
tekst & regie | Judith Vindevogel |
vertelling NL versie | Judith Vindevogel (2018-2022) of Karlijn Sileghem (2023) |
vertelling FR versie | Marie-Rose Meysman |
compositie, percussie & koto | Tsubasa Hori |
live illustraties | Sarah Yu Zeebroek |
dramaturgie | Kleo Van Ostade |
scenografie en lichtontwerp | Stef Depover |
kostuumontwerp | Lies Van Assche |
kostuumassistentie- en uitvoering | Ryoko Sato, Bea Crevecoeur, Manuela Lauwers & Else Bogaerts |
productie | WALPURGIS |
met de steun van | ccBe & De Munt |
met dank aan | Paula Stulemeijer & Fumiyo Ikeda |
Judith Vindevogel
Judith Vindevogel (2018-2022) of Karlijn Sileghem (2023)
Marie-Rose Meysman
Tsubasa Hori
Sarah Yu Zeebroek
Kleo Van Ostade
Stef Depover
Lies Van Assche
Ryoko Sato, Bea Crevecoeur, Manuela Lauwers & Else Bogaerts
WALPURGIS
ccBe & De Munt
Paula Stulemeijer & Fumiyo Ikeda
Interviews
“Met de sprookjesopera Drie Sterke Vrouwen sluit muziektheater WALPURGIS een drieluik af dat ingaat tegen de clichébeelden waarmee vrouwen nog steeds geassocieerd worden.”
Bruzz – Roel Daenen, 6/11/2019
“Sterk zijn betekent echt wel meer dan met je spierballen rollen.”
De Munt, oktober 2019
Publieksreacties
“Wat een formidabele voorstelling. Niets te veel, niets overbodig – zo mooi in eenvoudige lijnen van penseel, muziek en woord. Perfect gewoon. Ben heel erg onder de indruk. Briljant in elkaar geschreven. Jullie zijn fantastisch. Bravo. ❤”
Liesbeth Devos, sopraan Stokman & Vos
“Wat heb ik genoten deze namiddag! Echt een mooie voorstelling, mooi verhaal en boodschap, knap gebracht! Heerlijk!”
Ilse Lacante, Schepen stad Mortsel
“Vaak wordt gezegd dat je kinderen constant moet prikkelen, maar wat gebeurt er als je in een voorstelling de focus ook eens durft te leggen op iets kleins, iets sobers, iets intiems? Hoe de mond van een kind openvalt bij iets schijnbaar eenvoudigs als iemand die een bamboestok op haar hoofd doet balanceren? Wat gebeurt er wanneer je leert dat kracht meer is dan spierballen, maar dat er ook zoiets bestaat als veerkracht, en dat de kracht van een rustige geest en een vredige ziel aan de basis ligt van alles? (…) Erg van genoten, en de kinderen in de zaal merkbaar ook. Zij gingen zingend naar huis. Eén zesjarige begon zelfs spontaan over de ‘middelpuntsvliedende kracht’. Het is wel erg duidelijk dat deze voorstelling zaadjes heeft geplant.”
Astrid Stockman, sopraan Stokman & Vos
“Komt dit ook op Netflix?”
Leerling Jenaplanschool tijdens nagesprek
“Het was echt prachtig! Verhaal, muziek, kostuums, scenebeeld,… Heel erg mooi.”
Katelijne Morreel, directeur publieksontwikkeling Publiq
“Veel open mondjes, die de kans niet kregen om tussendoor te babbelen. (…) De voorstelling was erg creatief en sprak de leerlingen erg aan, omdat er verschillende kunstvormen werden gebruikt.”
Leerkracht basisschool Manitoba (Brugge)
“Het was weer TOP!!”
Linda Lovrovic, coördinatrice NL familie- en onderwijsprojecten De Munt (Brussel)
“De kinderen vonden het een leuke ervaring mee op het podium te zitten.”
School Olen
“Mooie, sfeervolle voorstelling voor iedereen vanaf 6 jaar (…) met veel ‘lagen’ voor jong en ouder publiek. Je kunt er lang over doordenken. Het verhaal heeft ook een symbolische betekenis voor mensen van nu, meisjes van nu, mannen en vrouwen in een wereld, waarin bruut geweld, egocentrisme, willen overdonderen en imago zo belangrijk zijn. Ik zie meteen ook een boek met CD voor me.”
Sonja De Brouwer, programmator cc Brugge
“Een sterke voorstelling. Echt fijn om een andere verhalentraditie (de Japanse, Oosterse) op scène te zien, met een frisse enscenering.”
Tom Schiepers, programmator gc Lint
“De andere taal klonk heel mooi. En er werd ook Frans gesproken!”
School Olen
“Onze oudste heeft heel de tijd met open mond naar het geheel zitten kijken. De tekeningen, het verhaal. (…) Ikzelf ben altijd in mijn nopjes als ik akoestische muziek van dichtbij kan ervaren. Met de stemmen, koto en percussie kwam ik heel goed aan mijn trekken!”
Giovanni Van Avermaet
“Het was geweldig. Wat een energie en creativiteit! Bravo…”
Rina Vanwouwe
“Erg genoten van deze voorstelling. Het verhaal is zeer mooi uitgewerkt… De mix met muziek en het visuele maken het heel gevarieerd en boeiend.”
Bieke Demeester, programmator cc Roeselare
“Een heerlijke voorstelling”
Ann Goossenaerts, programmator cc Sint-Niklaas
“Het was geweldig.”
Kim Jansen
“Hele sterke, intrigerende, betoverende voorstelling.”
Anke Jochems, actrice
“Een symbolische, krachtige voorstelling! Mijn kleindochter was ook geïmponeerd door het ‘mooie vertellen’; na afloop heeft ze nog een aantal geslaagde foto’s van de attributen genomen.”
Ingrid Dillen
“(…) De kinderen lijken goed mee te zijn, af en toe is er tijd voor een momentje lach en ontspanning, zodat ze zich nadien terug goed kunnen concentreren. Ook leuk dat ze de tekeningen nadien mee naar huis mogen nemen, en dat ze nog wat vragen mogen stellen na afloop van de voorstelling.”
Leen Haentjens, cc Brasschaat