Een operasprookje voor jong en oud over een sprookjesprinses van vlees en bloed met fragmenten uit Carmen, De toverfluit en andere bekende opera’s.
Lees meer Lees minderDe mooie prinses Turandot heeft veel aanbidders, maar wil niet trouwen. Daarom bedenkt ze een list. Elke prins die met haar wil trouwen, moet eerst drie raadsels oplossen. Antwoordt hij juist, dan heeft hij geluk en wordt hij haar man. Maar raadt hij het niet, dan hakt zij als straf, en zonder pardon, zijn kop eraf. Het volk heeft genoeg van dit griezelig spel en smeekt de prinses om een lieve prins te kiezen en te trouwen. Maar Turandot blijft bij haar besluit en verandert meer en meer in een ijsprinses.
In Prinses Turandot nemen een vertelster, twee operazangers en een muzikale duivel-doet-al de jonge toeschouwers mee op reis in de wereld van klassieke componisten als Lully, Mozart, Wagner, Bizet en Puccini. Zij vertellen een sprookjesachtig, maar ook grimmig oud Perzisch verhaal over de liefde. De kinderen ervaren, in een labyrint tussen de spelers, de kracht van de gezongen stem van héél dichtbij.
Van het operasprookje bestaat ook een luisterboekje, uitgegeven door Lannoo en geïllustreerd door Ingrid Godon.
Prinses Turandot won de YAMA (Young Audiences Music Award) Public Award 2014!
Och, gij Turandot! Gij, ijsprinses!
Met uw steenkoud hart en uw bevroren lach.
Ook gij zult smelten op een dag!
’t Zal pijn doen als uw bloed weer stromen gaat.
’t Zal steken als een duizendwespenprik.
En gij zult wenen, mensentranen,
doodgewone mensentranen,
en graag zien, net als ik!
concept, tekst & regie | Judith Vindevogel |
nieuwe muziek & arrangementen | Rudi Genbrugge |
muziek & spel | Lorenzo Carola, Julienne De Bruyn, Jeroen de Vaal, Joanne D’Mello, Rudi Genbrugge, Anna Maistriau, Mireille Mossé |
scenografie | Stef Depover |
kostuums | Myriam Van Gucht |
vertaling | Lorenzo Caròla |
dramaturgie | Hanneke Reiziger |
productie | WALPURGIS & HETPALEIS |
coproductie | Charleroi Pôle Lyrique (PBA+Eden) & Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines, scène nationale |
met de steun van | Arcadi (productie & spreiding), De Munt |
Judith Vindevogel
Rudi Genbrugge
Lorenzo Carola, Julienne De Bruyn, Jeroen de Vaal, Joanne D’Mello, Rudi Genbrugge, Anna Maistriau, Mireille Mossé
Stef Depover
Myriam Van Gucht
Lorenzo Caròla
Hanneke Reiziger
WALPURGIS & HETPALEIS
Charleroi Pôle Lyrique (PBA+Eden) & Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines, scène nationale
Arcadi (productie & spreiding), De Munt
Publieksreacties
Ik ben met blinkende ogen naar huis gegaan –
ja, het was intens, en af en toe schrok ik, maar ik heb ook vaak gelachen, heb genoten …
ik dacht dat ik opera maar niks vond… maar ik moet het herzien !
het was mijn eerste ‘echte ‘ ervaring met opera en de opera zelf….
ik ga nog een beetje bekomen… en nagenieten tegelijk…
Ellen Naedenoen
Prinses Turandot laat je naar adem happend achter. Een krachtige boodschap, kunstig verweven in een toverachtig jasje over je eigen weg mogen gaan en deze vinden waar je hem het minst verwacht, dat is de opera Prinses Turandot van Walpurgis. Ontzettend knap hoe de regisseuse, Judith Vindevogel, met deze bewerking een publiek van vierjarige kleuters tot volwassenen een interessante spiegel weet voor te houden. Zelfs ik bleef, als vijftienjarige kritische puber die zich toch echt te oud voelt voor sprookjes, aan het eind even naar adem happend achter.
Een decor als een labyrint, onheilspellende trommels en dan opeens de loepzuivere, oh-zo kwetsbare, bijna hemelse klanken van Anne Maistriau, die met haar wonderschone stemgeluid mij op indrukwekkende wijze meesleept in de wereld van Turandot en haar weerstand om aan verwachtingen te voldoen. Ik betrapte mezelf op het breeduit grijnzen toen, wat eerst een vreselijk offer leek, geen offer bleek, maar eenvoudig geluk. Hoe simpel en mooi kan het leven toch zijn!
Zorg dat je deze voorstelling niet mist! Hij is a-dem-be-ne-mend voor het hele gezin.
Merel Beuk, 4 Gymnasium, Stedelijk Gymnasium Breda
Ik vond Turandot een hele ervaring, om daar zo middenin te zitten met angst voor eigen kop. Ook echt een goeie kennismaking met opera voor de kinderen, die naar mijn gevoel toch weinig te verteren krijgen tegenwoordig.
Liesbet
Het was vooral goed omdat opera en kinders zo een combinatie is die je niet tegenkomt. (…) Prachtig om te zien hoe mijn dochtertje op een gegeven moment het zo eng vond -‘gaat die echt die zijn hoofd afhakken???’- om dan nadien te stralen van blijdschap!
Els
Het was een heel mooi spektakel, het meisje dat prinses Turandot speelde zong heel erg mooi. De jongen maakte heel mooie muziek. Ik vond het zeker de moeite waard!
Ik denk dat de toneelspelers hier heel lang aan hebben gewerkt, want het was heel goed!!! Ik zou zeker nog eens willen gaan kijken. Ik vond het ook heel erg leuk dat we op het podium mochten gaan zitten, de banken waren leuk gezet zodat jullie er nog wel op konden wandelen! Super!!!
Kaat, 11 jaar
De muziek vond Josse fascinerend. Daar heeft hij geboeid naar geluisterd en gekeken. Hij heeft thuis nog dikwijls een imitatie van de zangeres gedaan!
Wouter
‘Merci à toute l’équipe du spectacle “Princesse Turandot” pour ce moment d’une très belle intensité artistique et musicale ! Belle tournée à vous tous.’
Le Théâtre de Châtillon
Recensies
Debuteren op je tachtigste. Julienne De Bruyn neemt afscheid met een kindervoorstelling
Courant 108, Sofie Joye, februari-april 2014
Hoogeducatief spektakel verzekerd!
Zone 03, Joni Horemans, januari 2014
“Opera voor iedereen vanaf 4 jaar. Gekkenwerk, denk je! Neen, opdracht geslaagd”
Klassiek Centraal, Viviane Redant, 16/10/2013
Actrice Julienne De Bruyn stopt met acteren (video)
Antwerpen Vandaag, ATV, 11/10/2013
Doek valt na 55 jaar op de planken. 80 jarige actrice Julienne De Bruyn neemt afscheid met jeugdopera
Gazet van Antwerpen, Karin Vanheusden, 5/10/2013
“Een meer dan intieme aangelegenheid en ook een ervaring die maar weinig volwassenen in hun kindertijd hebben kunnen opdoen. Laat het theater de kinderen blijven verwennen“.
Theatermaggezien, Roger Arteel, 31/03/2013
“Een mooie interpretatie van operacitaten en fragmenten en een orginele theatrale vorm.”
Françoise Sabatier-Morel, Télérama
***/* “Voor theaterhuis HETPALEIS maakte sopraan Judith Vindevogel twee jaar geleden de muziekvoorstelling Prinses Turandot. Die opmerkelijke productie krijgt nu een staartje met een luister-cd en prentenboek. (…) Draai dus vooral die volumeknop open van uw cd-speler, werp nu en dan een steelse blik op de indringende beelden van Godon en (her)ontdek samen met uw kroost de bezwerende kracht van zang en muziek.”
DMMagazine, 06/02/2013
“Omdat Prinses Turandot een intieme voorstelling is en de kinderen midden in het gebeuren zitten, kunnen zij de kracht en de schoonheid van de menselijke stem van zo dichtbij ervaren dat ze er bijna fysiek door worden ‘aangeraakt’.”
Prinses/Princesse Turandot: Interview met Judith Vindevogel, De Munt Lees het volledige interview hier
“Prinses Turandot vormt de perfecte symbiose tussen tekst, beeld en muziek – waarbij elk deel onmisbaar is voor het geheel.**** ”
De Standaard, 18/01/2013
Een aanrader voor jonge ontdekkers (4+)
DE KEUZE VAN DE STANDAARD: Jeugdtheater Prinses Turandot, 08/01/2013
“Opera aanschouwelijk maken voor de allerkleinsten blijft een opgave, maar met Prinses Turandot maken WALPURGIS en HETPALEIS het bijna onmogelijke waar.”
DM magazine tips: muzikaal sprookje, Bart Eeckhout, 05/01/2013
“HETPALEIS is het huis bij uitstek waar kinderen warm worden gemaakt voor theater. Dat is de eerste bedoeling maar wij durven dat gerust door te trekken naar de volwassenen. Om onze stelling wat kracht bij te zetten halen we er de voorstelling ‘Prinses Turandot’ bij, een coproductie van Walpurgis en HETPALEIS. De beste definitie voor deze productie lijkt ons, een sprookjesopera voor de ganse familie (4+). Om het verhaal te schrijven ging auteur Judith Vindevogel op zoek naar een aanknopingspunt. Al snel kwam zij uit bij de beroemde opera Turandot van Giacomo Puccini. De link tussen opera en sprookje was meteen een feit.
De mooie prinses Turandot krijgt veel huwelijksaanzoeken. Maar trouwen wil ze eigenlijk niet. Dat zo maar verkondigen lijkt geen goede oplossing daarom bedenkt zij een list. Elke prins die met haar wil trouwen moet drie raadsels oplossen. Een haast onmogelijke opdracht maar degene die de juiste antwoorden weet te geven wordt haar man. Wie faalt, zijn kop eraf. Het volk vindt deze toestand luguber en smeekt de prinses om redelijkheid en eindelijk een lieve prins te kiezen en te trouwen.
De verhaallijn is haast dezelfde als bij het gelijknamige werkstuk van Pucinni. Maar voor wat de muziek betreft houden de gelijkenissen totaal op. Voor deze productie gingen de makers van Prinses Turandot grasduinen in het algemene operarepertoire alsook in het operette genre en de musical. Zelfs een Napolitaans volkslied wordt ingezet. We gebruiken wel degelijk de juiste term daar niet alle liederen integraal worden uitgevoerd. Mag ook niet daar de voorstelling anders te lang zou duren voor de kleutertjes (speelduur 45min). Toch wordt er door de twee operazangers nog een flinke partij gezongen. Zeer herkenbare stukjes uit beroemde aria’s van Pucinni, Mozart, Bizet, Brahms, Lully, enz… Natuurlijk mocht Prins Calafs aria ‘Nessun dorma’ niet ontbreken maar het slotlied ‘Tonight’ van Leonard Berstein zorgt toch voor het bijzondere moment. Dit nummer uit de musical ‘West Side Story’ wordt haast integraal en het Italiaanse gezongen, naar een tekstbewerking van Lorenzo Carola. Zowel tenor Lorenzo Carola alsook sopraan Anne Maistriau weten harten te veroveren.
Na onze uiteenzetting heb je al door wat een pareltje deze ‘Prinses Turandot’ is. Dat klopt en toch stopt onze lofzang nog niet. De scenografie van Stef Depover verrast jong en oud. Het speelvlak wordt herleid tot een labyrint waartussen het publiek op kussens plaats neemt. Een knappe ingreep waardoor de barrière podium-zaal volledig verdwijnt.
Dacht je dat ons sprookje al uit was? Fout. We hebben nog een open doekje in petto voor de muzikant van dienst Rudi Genbrugge. Hij maakte prachtige nieuwe arrangementen en voert de muziek live uit, op tal van instrumenten.
Rimba rumba rupsaso. wie is er bang van prinses Turandot? Wij niet! Mogen we dan morgen, overmorgen, de dag daarna en… terug komen naar de voorstelling?
KORT: Geen pareltje, maar ‘n PAREL! NIET TE MISSEN!”
François Van de Brul, Mediawatchers.be, 20/03/2011
“Alle manieren zijn goed om vierjarigen te vermaken. Opera en plakband zijn minder beproefde methoden. Dat maakt ze extra verrassend.
‘Kleutervoorstellingen die je zo weer kind doen voelen’: het is toch meer een cliché dan een praktijk. Maar ze bestaan, zulke voorstellingen. Dat bewijzen Prinses Turandot (van Walpurgis bij Het Paleis) en Tape voor kleuters (Tuning People met Fabuleus).
In beide voorstellingen zit muziek. Die hoor je in elke kleuterproductie, maar hier is ze een uitgangspunt, de eigenlijke opmaat tot de magie van ‘de eerste keer’. Zeker bij Walpurgis nemen ze die toonladder serieus. Mozart, Wagner, Puccini: de grootste aria’s wellen op uit het strakke aangezicht van prinses Turandot (sopraan Anne Maistriau). Majestatisch onaantastbaar staat ze in een gestileerd decor, waarin groot en klein op kussentjes zitten. Zelden kwam opera zo dicht, was zang zo bezwerend.
Natuurlijk hoort daar een helder verhaaltje bij. De frigide prinses weert al haar vrijers af door ze een kopje kleiner te maken. Zo’n huwbare deerne met weerstand: dat kan niet blijven duren, vindt haar oude voedster (de 77-jarige Julienne De Bruyn). In de pientere prins Amor (tenor Lorenzo Carola) vindt zij haar ideale medestander. Dat deze aanbidder de raadseltjes van Turandot overleeft, en er zelfs echte liefde van komt, neem je erbij. Je kan enkel hopen dat regisseur Judith Vindevogel met haar veelzijdige, uitgebalanceerde regie meer kleuters gewonnen heeft voor opera, dan ze er voor het leven beschadigd heeft met deze expliciete huwelijksnorm. Gek hoe hard vierjarigen opgaan in dat oergeluk tussen mannetje en vrouwtje.”
Aria’s en kriepende tape, Wouter Hillaert, De Standaard, 31/03/2011
Het Paleis: ‘Prinses Turandot’ betovert allerkleinsten
Opera voor kleuters
Opera voor een heel jong publiek? Moet kunnen, dachten ze bij Walpurgis. “Al was het voor de zangeres wennen om de kleuters luid te zien meezingen”, lacht Judith Vindevogel, regisseur van de sprookjesopera Prinses Turandot.
Het gesubsidieerde gezelschap Walpurgis is sinds zijn oprichting in 1989 gespecialiseerd in hedendaags muziek theater. Het huis heft een rijk palmares aan voorstellingen, maar een opera voor vierplussers, dat was nieuw.
“Het is eigenlijk een idee van Barbara Wijckmans, directrice van Het Paleis”, vertelt artistiek leider Judith Vindevogel, die de tekst schreef voor Prinses Turandot en regisseert. “Ik moet zeggen dat ik getwijfeld heb. Gaan kleuters al naar voorstellingen, vroeg ik me in eerste instantie af.” (lacht)
Niet veel later begon de inspiratie te borrelen, en kreeg Vindevogel het idee om van Puccini’s beroemde opera Turandot te vertrekken. “Het moest een wel een verhaal worden date en soort kennismaking met opera was, dus ook werk van andere componisten komt aan bod. We putten uit het hele repertoire tussen de zeventiende en eenentwintigste eeuw.”
Vertelster van 77
Judith Vindevogel herschreef het verhaal over Prinses Turandot zo veel mogelijk in rijm, en voerde met Julienne De Bruyn een vertelster op.
“Ik wilde geen voorstelling waarin de hele tijd gezongen wordt. Julienne De Bruyn is een al wat oudere actrice – ze is 77 – die met haar vertelstem de muzikale lijn aan elkaar breit. Je zou haar de sheherazade (vertelster van de verhalen uit duizend-en-een-nacht, red.) van het stuk kunnen noemen, zij het in iets oudere versie. Haar leeftijd vormt ook een mooi contrast met het doelpubliek: zo komen jong en oud samen in één voorstelling.”
De eerste try-outs maakten duidelijk dat een kleuterpubliek klaar is voor opera. “Ik was bang dat het geweld van een klassieke zangstem zou afschrikken, of dat de kleuters het verhaal eng zouden vinden. Maar ik sta zelf versteld van het enthousiasme. Zo zie je maar, een suikerzoet rozig verhaal is voor kleuters geen must.”
Het enthousiasme is zo groot dat er met open mondjes wordt gekeken, en kleuters soms luid beginnen mee te klappen en te zingen. “Dat zijn onze operastemmen niet gewoon. (lacht) Maar het is natuurlijk een mooi compliment”, besluit de regisseur.
Eefje Rampart, Gazet Van Antwerpen, 18/03/2011