Zwerm


Zwerm is een elektrisch gitaarkwartet gevestigd in België en opgericht in 2008. Door de jaren heen heeft de groep samengewerkt met verschillende componisten, muzikanten, theatermakers, choreografen en beeldend kunstenaars. Zwerm heeft nooit een eenzijdig muzikaal profiel nagestreefd en stelt zich bij elk project opnieuw in vraag. De afgelopen tien jaar balanceerde het kwartet onder meer tussen experimentele pop/rock, interpretaties van Engelse renaissancemuziek, hedendaags klassiek en muziektheater. De gemene deler is niet zozeer een bepaalde stilistische kijk, maar eerder een gedeelde nieuwsgierigheid naar allerlei soorten muziek. Zwerm is Kobe Van Cauwenberghe, Johannes Westendorp, Bruno Nelissen en Toon Callier.

 

Zwerm werkte in het verleden samen met oa de theatermakers van WALPURGIS, Post Uit Hessdalen en Bad Van Marie, dansgezelschap ECCE en beeldend kunstenaars Benjamin Verdonck & Lucas Van Haesbroeck. Daarnaast werkte het kwartet samen met muzikanten, componisten en producers als Rudy Trouvé, Karen Willems, Fred Frith, Joanna Bailie, Stephen O’Malley, Heleen Van Haegenborgh, Christopher Trapani, Francois Sarhan, Mauro Pawlowkski, Larry Polansky, Stefan Prins, Champ d’Action, La Muse En Circuit, Yannis Kyriakides, Daan Janssens, Shila Anaraki… Zwerm speelde voorstellingen in Europa, de VS, Mexico en Iran. De groep doet regelmatig internationale festivals aan en is in het binnenland een trouwe gast in concertzalen zoals deSingel, De Handelsbeurs, De Bijloke, Concertgebouw Brugge, Klara Festival, Transit Festival…

 

Zwerm werd  in de (internationale) pers omschreven als:

 

‘Lalaei gaat over krachtige vrouwen, over vrouwen die zich niet tot zwijgen laten brengen…. In dit kleine, volmaakte vertelconcert zoe

ken en vinden vrouwen van vroeger en nu met een natuurlijke vanzelfsprekendheid hun agency.’ (Evelyne Coussens, Etcetera #167 over de voorstelling Lalaei in 2022) // ‘Op Great Expectations toont Zwerm waarom ze tot de belangrijkste muziekvernieuwers van ons land behoren’ (De Standaard – eindejaarslijstjes 2021) // ‘Grote verwachtingen en onbestemde dromen – Een van de meest opwindende stemmen in de hedendaagse muziekwereld in onze contreien’ (Dansende Beren 2021) //

‘Een coherent geheel met een heel eigen karakter dat luisterbeurt na luisterbeurt meer inventiviteit prijsgeeft’ (Enola 2021) // ‘Wij krijgen bij Luminous Dash wekelijkse mooie en zelfs prachtige muziek ter ore. Wat Zwerm hier echter doet, is de spelregels herdefiniëren.’ (Luminoush Dash 2021) // ‘Great Expectations’ is de ideale soundtrack voor een surrealistisch labyrint waarin je wil verdwalen en nooit (of toch niet te snel) de uitgang vinden.’ (Jazz’Halo 2021) // ‘Tussen gewaagd, wringend en naïf dromend… Een geïnspireerde volgende stap voor een band die avontuur blijft uitwasemen” (Gonzo, mei 2021) // ‘Wat een geluid, wat een energie, wat een ideeënrijkdom. Fantastische plaat.’ (De Standaard over Badminton In Tehran 2018) // ‘De vele omzwervingen hebben Zwerm een veelkleurig palet opgeleverd, maar ook onmiskenbaar een eigen smoel.’ (Gonzo over Badminton In Tehran 2018) // ‘Wie bands als The Ex kan smaken of, pakweg, de platen op avantgardelabel Unsounds, aarzelt niet!’ (De Morgen – 10 beste albums van de week) // ‘Un voyage fait de contrastes, sans costumes ni instruments d’époque, mais avec des sonorités d’hier et d’aujourd’hui, mêlées dans un concert tout à fait réussi.’ (Ouest France over het Zwerm concert Electric Consort in Quimper mei 2016)  // ‘C’est d’une grande émotion. Les musiciens néerlandais ont fait, mercredi soir, la preuve qu’on peut, tout comme le fait, dans son domaine, l’Arpeggiata de Cristina Pluhar, donner un ton nouveau à ces musiques nées il y a longtemps en leur gardant leur saveur originelle. (Le Télégramma over het Zwerm concert Electric Consort in Quimper mei 2016)  // ‘Zwerm staat dan ook al langer op het kruispunt van “serieuze” en populaire muziek en voelt zich daar best comfortabel. Voor de gemiddelde concertganger is het misschien allemaal minder evident, maar mits een beetje tegemoetkoming van diens kant moeten de twee partijen elkaar toch zeker weten te vinden. Het wordt alleszins hoog tijd.’ (Enola magazine over concert Handelsbeurs van Zwerm & Fred Frith november 2015)  // ‘Ein imposantes Surround-Hörerlebnis’ (Kronenzeitung Jan. 2010) // ‘Gaaf en bij momenten hemels mooi vlochten de vier gitaristen een zacht feedbackweefsel in elkaar (…) Als Zwerm zich in de rocktraditie wil inschrijven, lijkt het kwartet goed op haar plaats in de omgeving van Sonic Youth en consorten’ (Kwadratuur Dec. 2010). // ‘Een prikkelende, soms bevreemdende en steeds eigenzinnige muzikale ontdekkingstocht zoals je ze zelden te horen krijgt’ (Goddeau Maart 2011).  // ‘Het lef en de verbeeldingskracht van de muziek spreekt uit hun vertolkingen’ (De Standaard Okt. 2010).

 

Album releases:

The World’s Longest Melody (New World Records 2011)

Underwater Princess Waltz (New World Records 2013)

Electric Consort (Time Goes By 2014)

Motormouth (Time Goes By 2017)

Badminton In Tehran (Time Goes By 2018)

Echo (Time Goes By 2020)

Great Expectations (Time Goes By 2021)

 

 

 

Gelinkte projecten