Bekijk Fidelio, de animatiefilm (ondertiteld in UK, NL, DE & IT).
Kijkwijzer! Deze film bevat scènes van geweld en discriminatie.
Florestan en Leonore zijn twee jonge geëngageerde artiesten die geloven in een solidaire, rechtvaardige en duurzame samenleving. Met hun ludieke acties slagen ze erin een grote groep mensen van divers pluimage op de been te krijgen om te betogen tegen de repressieve politiek van de tiran Pizarro. Pizarro, die zijn macht voelt tanen, geeft het bevel de manifestanten hardhandig uit elkaar te slaan en Florestan op te sluiten in een geheime kelder. In een nachtmerrie herbeleeft Leonore het gewelddadige moment waarin zij van haar vriendje gescheiden wordt. Zij schrikt wakker en beseft dat als ze Florestan ooit levend terug wil zien, ze een manier zal moeten vinden om hem te bevrijden…
Lees meer Lees minder
Zie ook:
Fidelio, librettolezing #6
Fidelio (6+)
Fidelio, unplugged
ARTIESTEN
Roman Klochkov emigreerde uit Kazachstan naar België. Hij studeerde Audiovisuele kunst (optie animatiefilm) aan het KASK in Gent. Zijn afstudeerfilm Administrators werd geselecteerd voor het prestigieuze Internationaal Animatiefilmfestival Annecy en het Montréal World Filmfestival. Zijn eerste professionele korte tekenfilm Natasha werd o.a. bekroond door Anima, et Brusselse animatiefilmfestival.
Anna Heuninck studeerde in 2013 af aan de KASK Hogeschool in Gent. Haar film Snit (2010) en haar afstudeerfilm Kassa 9 (2013) waren te zien op verschillende filmfestivals. Anna werkte na het afstuderen aan twee kortfilms mee bij Lumière. Daarna werkte ze bij ‘Beast Animation’ de Belgische stopmotionstudio mee aan de animatiefilmseries Dimitri en Rintje en aan de clip voor Compact Disc Dummies. Nu is ze, behalve docent aan de kunsthumaniora Sint Lucas in Gent, ook actief als freelancer in de animatiefilmsector en werkt aan verschillende projecten, vaak in samenwerking met Roman Klochkov.
Lisa Willems (Leonore/Fidelio) is een jonge Belgische sopraan, die haar master behaalde aan het Royal Conservatoire of Scotland en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze is Laureate van de MM-Academie van De Munt, waar ze binnenkort de rol vertolkt van Bloemenmeisje in Parsifal en Eine Modistin in Der Rosenkavalier, en een solo recital brengt met liederen van de Amerikaanse componiste Libby Larsen. Lisa speelde in januari 2020 de rol van Leonore/Fidelio in de Franstalige muziektheaterversie van Fidelio van WALPURGIS. Verder werkte zij o.a. samen met Deschonecompanie, Les Karyatides en Transparant.
Stefaan Degand studeerde in 2003 af aan de afdeling Drama van het Herman Teirlinck Instituut. Daarna speelde hij mee in theaterproducties van onder meer Theater Antigone, HETPALEIS, Toneelhuis en WALPURGIS. In 2011 kende Degand zijn doorbraak bij het grote publiek met rollen in de film Rundskop en in de televisieserie De Ronde.
De Belgische bas Kurt Gysen ontving de ‘Dr. Wilhelm Oberdörfer Preis ‘ voor zijn verdienste als meest getalenteerde jonge operazanger van het jaar. Hij zong de rol van Colline in La Bohème en Masetto in Don Giovanni in de Staatsopera Hamburg, de rol van Don Fernando in Fidelio in de Vlaamse opera en de Opéra National van Lyon; de rol van Il medico in La forza del destino in De Munt en de rol van Nikitich in Boris Godoenov in de Nederlandse Opera. Hij zong zowel de rol van Pizarro als die van Rocco in de muziektheaterproductie Fidelio van WALPURGIS.
Opgericht in de schoot van het Brussels conservatorium in 1993, groeit Oxalys uit tot een kamermuziekensemble met een uniek profiel en een sterke internationale reputatie. Zijn oorspronkelijke bezetting van strijkkwintet, fluit, klarinet en harp waaiert vaak uit tot een groter ensemble dat zo een breed repertoire en verrassende projecten weet te realiseren. Oxalys vindt zijn basisrepertoire in de Belle Epoque (1870-1930) en blikt vanuit dat cruciale tijdsgewricht zowel terug als vooruit.
Elias Vervecken studeerde af aan de Academie Voor Beeldende Kunsten in Gent en behaalde zijn doctoraat Filosofie aan de Universiteit Gent. Hij werkt als klankacteur (foley artist) mee aan docu’s en (animatie)films zoals de Oscar-genomineerde kortfilms Nawewe en Dood van een schaduw, de film La Vie D’Adele, The Barefoot Emperor, Dreamland, Mind My Mind, Rabot, Bende van Jan de Lichte en de TV-serie Tabula Rasa.
concept, filmscript en regie | Judith Vindevogel, naar de opera 'Fidelio' van Ludwig van Beethoven |
storyboard en animatie | Roman Klochkov i.s.m. Anna Heuninck |
muzikale bewerking | Jago Moons |
zang | Kurt Gysen (Pizarro), Lisa Willems (Leonore) en Stefaan Degand (Rocco) |
muzikale uitvoering | Shirly Laub (viool), Frédéric d’Ursel (viool), Elisabeth Smalt (altviool), Amy Norrington (cello), Koenraad Hofman (contrabas), Lieve Goossens (fluit), Piet Van Bockstal (hobo), Nathalie Lefèvre (klarinet) en Pieter Nuytten (fagot) |
bruitage en klankmontage | Elias Vervecken |
koor | Stemmer (het Brussels Stadskoor) o.l.v. Pieter Nevejans |
opnameleiding en montage | Benjamin Dieltjens |
sound engineer | Yannick Willox en Marina Lerchs (foley) |
vertaling ondertitels | Lorenzo Caròla (Frans), Jonathan Reeder (Engels) en Anne Habermann (Duits) |
productie | WALPURGIS |
co-productie | Opera Europa/OperaVision for World Opera Day 2020, De Munt en Oxalys |
met de steun van | de Vlaamse Gemeenschap en de Europese Unie (Creative Europe programma) |
met dank aan | Acoustic Recording Service, Rec'N'Roll, Ilse, Iris, Kate, Wim, Stef en Guy |
Judith Vindevogel, naar de opera 'Fidelio' van Ludwig van Beethoven
Roman Klochkov i.s.m. Anna Heuninck
Jago Moons
Kurt Gysen (Pizarro), Lisa Willems (Leonore) en Stefaan Degand (Rocco)
Shirly Laub (viool), Frédéric d’Ursel (viool), Elisabeth Smalt (altviool), Amy Norrington (cello), Koenraad Hofman (contrabas), Lieve Goossens (fluit), Piet Van Bockstal (hobo), Nathalie Lefèvre (klarinet) en Pieter Nuytten (fagot)
Elias Vervecken
Stemmer (het Brussels Stadskoor) o.l.v. Pieter Nevejans
Benjamin Dieltjens
Yannick Willox en Marina Lerchs (foley)
Lorenzo Caròla (Frans), Jonathan Reeder (Engels) en Anne Habermann (Duits)
WALPURGIS
Opera Europa/OperaVision for World Opera Day 2020, De Munt en Oxalys
de Vlaamse Gemeenschap en de Europese Unie (Creative Europe programma)
Acoustic Recording Service, Rec'N'Roll, Ilse, Iris, Kate, Wim, Stef en Guy
RECENCIES
“Een knappe en vernieuwende kortfilm. (…)
Het tijdloze verhaal over autarchie en politieke vrijheid lijkt relevanter dan ooit.”
Kortfilm.be (BE), Sarah Skoric
**** “…in het Nederlands gesproken en gezongen en nergens voelt dat geforceerd aan.”
Concertnews (BE), Bert Hertogs
“Warm aanbevolen.”
Klara, Sylvia Brouckaert
“Een animatiepareltje om te koesteren en smaakt naar meer. Misschien durf ik na deze ervaring wel een operavoorstelling van drie uur aan?”
Het Theater Festival, dagkrant, Maria Feenstra
HET THEATER FESTIVAL 2021
#specialhonours
“Het is een ‘klein’ wonder hoe muziektheatergezelschap WALPURGIS zijn knowhow en expertise op het vlak van opera en muziektheater heeft kunnen ombuigen naar een individueel en digitaal toegankelijk animatiepareltje: Fidelio. De kortfilm, een bewerking van Beethovens enige en gelijknamige opera, is niet alleen een voorbeeld van vormelijke inventiviteit en veerkracht – hij vat ook inhoudelijk een sign of the times.
De bewerking (concept en script van Judith Vindevogel, animatie door Roman Klochkov en Anna Heunick) herinterpreteert de kern van Beethovens rescue opera in een dik kwartier. Vindevogel maakt van de burgerlijke opera een fris hedendaags kunstwerk in een heldere, voor jongeren toegankelijke taal. Vindevogel heeft natuurlijk ervaring met het omzetten van de klassieke libretto’s naar een snedige Nederlandstalige versie, en dat doet ze ook hier weer: de zinnen klateren in een ongekunsteld ritme uit de mond van sopraan Lisa Willems (Leonore), bas Kurt Gysen (Pizarro) en acteur Stefaan Degand (Rocco). De animatie van Heuninck/Klochkov is op geen enkel moment truttig, wel integendeel – het jonge publiek van deze Fidelio krijgt in een ongenadig scherpe en soms bloedige beeldtaal een inkijkje in wat er allemaal omgaat in de wereld van vandaag.
En dat is nogal wat: discriminatie, politiegeweld, dictatuur, censuur… In WALPURGIS’ Fidelio wordt de kunst beknot omdat ze gevaarlijk is, omdat net het dromen mensen dreigt wakker te maken – daarin kan je, als je dat wilt, heel wat in lezen over de omgang van de staat met de burger in deze coronacrisis. Daartegenover stelt Vindevogel, zo verschrikkelijk mooi en zo verschrikkelijk naïef en net daarom weer zo verschrikkelijk mooi, de verbeelding als remedie. Wanneer Vindevogel al in de eerste minuten de bassen laat vooruitlopen met de Ode an die Freude, weten we waar het heengaat: een finale waarin het collectief van gevangen burgers Pizarro letterlijk kleinzingt, op de tonen van: “Laat ons onze dromen dromen/laat ons onze fantasie.” Daarmee is Fidelio niet alleen een proeve van flukse omgang met repertoire, en een proeve van organisatorische veerkracht in moeilijke tijden tout court, maar wijst deze korte film ons ook een uitweg voor een beleid dat in deze crisis de zwaksten nog steeds/opnieuw het meeste treft. Dat antwoord ligt in de kracht van ongebreideld en ongegeneerd samenzijn.
Uit het juryrapport, Evelyne Coussens
PUBLIEKSREACTIES
Dit is zeer straf. Gevatte tekst, krachtige muziek en bijzonder mooie animatie. Huzarenwerk. Respect!
Franky Devos, directeur Voo?uit
Allemaal kijken!! Heel mooi!!
Tom Bonte, directeur Ancienne Belgique
Eindelijk dit pareltje bekeken. Wat prachtig!!!!
Zeker een aanrader als je les geeft in het lager onderwijs. Prachtige kennismaking met de enige opera van Beethoven.
Astrid Stockman – sopraan
Prachtig! Wat een huzarenstukje.
Leonor Wiesbauer, Wereldburger Academie
WAUUUWWWW
Echt mooi gedaan
Maar ik vind persoonlijk de opera niet super maar al de rest NICE!
Het verhaal is echt echt!
Senad Gavranaj, 16 jaar
Het is zo pakkend! Zo mooi, zo hoopvol…het werd de kinderen hun eerste operaervaring. Djena wou het opnieuw en opnieuw zien.
Marielle, Caravan c’Expérience, Lede
Tip van de dag: Wij bekeken net Fidelio – opera van Ludwig von Beethoven op kindermaat (10+).
Wat eng in het begin, maar een prachtig verhaal over liefde en schoonheid die overwinnen. Net wat we vandaag nodig hebben. Voor ons een hele geslaagde kennismaking met opera.
Anneke Met de Finishvlaghe
Zo schoon! Wat een plaatje… Komt wel binnen.
Katelijne Morreel, directeur publieksontwikkeling Publiq
Prachtig! Een pareltje !
Karin Heremans, directrice Koninklijk Atheneum Antwerpen
Ontroerend.
Spank Moons
Ontroerd!!!
Sascha Bornkamp
Prachtig. Prikkende traantjes hier. Zo mooi, en zo nodig.
Marlies De Munck
Met ontzettend veel plezier heb ik me laten ontroeren. Prachtig, prachtig. (…)
Cathy Berx, provinciegouverneur Antwerpen
Het is PRACHTIG! Ben er door ontroerd.
Renild Van Bavel, STAN
Ik had tranen in m’n ogen.
Joke Schrauwen, Antwerp Management School, Antwerpen
Prachtig!!!!
Herman Baeten, voorzitter Musica, Impulscentrum voor Muziek
Supervet!!
Carmien Michels, auteur
Prachtig project.
Lotte Ysenbrandt, Stellvertretende Generaldelegierte der Regierung Flanderns in Deutschland
Prachtig! In een wereld waar het krioelt van Pizarro’s, kan de opstand van de schoonheid soelaas bieden….
Mohamed Ikoubaan, Moussem
Supermooi!!
Toon Callier, Zwerm
Vanaf seconde 1 ontroerd.
Sarah Van Overwaelle, Het Wolk
WAUW! Kwam hard binnen bij mij.
Phaedra Van Soom, zakelijke coördinatie, Theater De Spiegel
Het tekenfilmpje is prachtig!
Goed dat dit er nog is. Top!!
Luk Nys, Madame Fortuna
Heel mooi en ontroerend.
Rudi Genbrugge
Mooi hoor! Goed getroffen. Het toverstafje dat liefde heet.
Robert Vroegindeweij, directeur muziekschool Zeeland
Dit is zalf voor jonge zieltjes.
Lotte Stoops
Het is prachtig. En ontroerend mooi. En inspirerend.
Lut De Clercq
Wat een mooi scenario en tekeningen die de Zeitgeist helemaal vatten. Een project dat een ideale eerste introductie is tot het medium opera of muziektheater. Chapeau!
Wilfried Van den Brande, bas
Mille MERCI pour ce magnifique et surprenant Fidelio !
Une belle idée poétique superbement réalisée, tant musicalement et graphiquement que techniquement…
Georges-Elie Octors, Ictus
C’est plein d’inventivité, mais aussi de poésie. L’idée du chat est particulièrement réussie.
Prof. Dr. Patrice Veit, Directeur de recherche émérite au CNRS
Centre Georg Simmel, EHESS / Centre Marc Bloch, Berlin
Beethovens Meisterwerk, auf 15 Minuten kondensiert, wird zu einer zeitlosen, berührenden Erzählung.
Goethe-Institut, Hong Kong
Remarquable (…) C’est une très belle réalisation !
Corinne Schneider, France Musique
Génial!
Claire Demaison, Laboratoire d’intelligence collective et artificielle
The result is amazing! Moving, touching, so well executed.
Audrey Jüngers, Opera Europa
Un buen día para disfrutar de esta pequeña animación de Fidelio. Necesitamos que toda la buena música y todos los colores del Universo sean posibles. Necesitamos creer que no seguirán destrozando la salud, la justicia y la libertad. Necesitamos un poco de luz y toda la música. Necesitamos colaborar todos para sobrevivir en un mundo que tenga sentido.
Ángeles Domínguez
Your movie is so strong and poetic. I just loved its faith in truth, poetry and art as a way of resisting evil – embodied by the slowly rising theme of Beethoven´s 9th. The prison guard is a very interesting character, disgusted at what he is ordered to do, realizing how morally wrong it is – and still ready to do it.
Carsten Jensen, auteur
Extraordinaire… Magnifique….
Mireille Capelle, sopraan