Met de roman Wij, de Verdronkenen van de Deense auteur Carsten Jensen als kompas en inspiratiebron, doorkruisen we tijd en ruimte. We bevaren de zeven wereldzeeën en schipperen tussen mythe en werkelijkheid, tussen de liefde voor de zee en die voor de mens, tussen losgeslagen zeilschepen en zinkende oorlogsbodems.
Lees meer Lees minder
We kijken door de ogen van reder Albert Madsen naar een wereld op ramkoers en herkennen daarin de onze. We vrezen Herman, de meeuwenmoordenaar, die dieper in onszelf zit dan we willen toegeven. Verrast kijken we toe als de weduwe Klara Friis in Marstal het roer overneemt, terwijl haar zoon, de jonge kapitein Friis, naakt de oorlog in gaat.
Aan boord van ons schip: een Kielse rapper met Vlaams-Marokkaanse tongval, een felle Albanese operazangeres, een aangespoelde Argentijnse straatmuzikant, een mysterieus jongmens met een basgitaar, een scenograaf met een trompet, een nachtegaalachtig wezen, een componist met een ferme hoek af en een 72-jarige acteur met zeebenen in het gezelschap van drie jonge honden die koste wat kost de zee op willen.
Wij, de verdronkenen is rauw, poëtisch en bezield muziektheater.
Duur van de voorstelling: ca. 90 minuten
concept, script en regie | Judith Vindevogel |
muzikale leiding | Peter Spaepen |
spel | Sam Bogaerts, Stef Depover, Pieter de Praetere, Pieter-Jan De Wyngaert, Enrique Noviello, Ana Naqe, Jago Moons, Max Pairon, Peter Spaepen, Alican Ünal, Matthias Van de Brul, Tom Van Landuyt & Sarah Yu Zeebroek |
muziek | Peter Spaepen & BOT |
scenografie | Stef Depover & Doan Hendriks |
kostuumontwerp | Johanna Trudzinski i.s.m. Chaja Dams |
instrumentenmaker | Stef Depover, Doan Hendriks & Geert Jonkers |
choreografie | Haider Al Timimi |
geluid | Stef van Alsenoy |
dramaturgie | Kleo Van Ostade & Orlando Verde |
lichtontwerp | Bert Vermeulen |
techniek | Guy Van den Bril en Max Pairon |
koor | Lieven Maes, Fré Mylle, Giedo Van Hoecke, André Libin, Jean-Marie Derdeyn, Bruno Wyns, Land van Wynsberghe, Dirk Lannoo en Dirk Ooms |
beeldadvies | Thijs Paijmans |
vertalers | Veronika Iltchenko (Russisch) |
taalcoach | Alisa Nadezhkina (Russisch) |
productieleiding | Diede Roosens |
productie | WALPURGIS |
coproducenten voor de creatie in 2019-2020 | Het Laatste Bedrijf, BOT & Kloppend Hert |
met de steun van | de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid (Gallop Tax Shelter), de Vlaamse Gemeenschap, Metropolis - Københavns Internationale Teater, BaggårdTeatret, Marstal Søfartsmuseum, Fonds Podiumkunsten & deAuteurs |
met dank aan | Karsten Hermansen, kleinVerhaal, Divi Divi, Academie voor Muziek, Woord en Dans Mortsel-Kontich, Rooftoptiger, Christina Davidsen, |
Judith Vindevogel
Peter Spaepen
Sam Bogaerts, Stef Depover, Pieter de Praetere, Pieter-Jan De Wyngaert, Enrique Noviello, Ana Naqe, Jago Moons, Max Pairon, Peter Spaepen, Alican Ünal, Matthias Van de Brul, Tom Van Landuyt & Sarah Yu Zeebroek
Peter Spaepen & BOT
Stef Depover & Doan Hendriks
Johanna Trudzinski i.s.m. Chaja Dams
Stef Depover, Doan Hendriks & Geert Jonkers
Haider Al Timimi
Stef van Alsenoy
Kleo Van Ostade & Orlando Verde
Bert Vermeulen
Guy Van den Bril en Max Pairon
Lieven Maes, Fré Mylle, Giedo Van Hoecke, André Libin, Jean-Marie Derdeyn, Bruno Wyns, Land van Wynsberghe, Dirk Lannoo en Dirk Ooms
Thijs Paijmans
Veronika Iltchenko (Russisch)
Alisa Nadezhkina (Russisch)
Diede Roosens
WALPURGIS
Het Laatste Bedrijf, BOT & Kloppend Hert
de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid (Gallop Tax Shelter), de Vlaamse Gemeenschap, Metropolis - Københavns Internationale Teater, BaggårdTeatret, Marstal Søfartsmuseum, Fonds Podiumkunsten & deAuteurs
Karsten Hermansen, kleinVerhaal, Divi Divi, Academie voor Muziek, Woord en Dans Mortsel-Kontich, Rooftoptiger, Christina Davidsen,
Carsten Jensens speech na de Deense première
“Somehow, I ended up seeing my own novel clearer than I have ever seen it. I somehow felt that you really grasped the essence of it. A strong, daring and for me enlightening interpretation of my own work… Thank you for an amazing, unforgettable evening.”
Beluister hier de volledige speech.
Recensies
**** “Een verhaal van nu. Over een groep mensen, een samenleving die aanvankelijk erg goed aan elkaar hangt maar de cohesie verbrokkelt. (…) Het is via dit soort voorstellingen, die de vinger aan de pols houden van onze maatschappij en kritisch durven zijn, dat sommigen misschien tot inkeer komen.”
Concertnews (BE), Bert Hertogs
**** “Met ook Kloppend Hert uit Gent en de anarchistische muzikanten van het Nederlandse BOT aan boord, weet WALPURGIS muziektheater een knap gesamtkunstwerk te creëren van deze moderne Odyssee. (…) De grenzen tussen acteurs en muzikanten vervagen in deze zwierige volksopera, die niet alleen muziek puurt uit cello, xylofoon en vleugelpiano, maar ook uit een hamer, hark en kletsend touw.”
De Standaard (BE), Filip Tielens
”Niets grijpt meer aan dan een groep mensen die samen zingen over hun leven en hun strijd. ‘Wij, de Verdronkenen’ van het gelegenheidsensemble WALPURGIS/BOT/Kloppend Hert is er het beste bewijs van.”
pzazz (BE), Pieter T’Jonck
“Wat is het bovendien een plezierige uitdaging om je oor telkens te moeten ‘herijken’, niet alleen van Nederlands over Vlaams tot Arabisch maar ook van industriële bricolage over rap en collectieve zeemansgezangen naar de hoge contratenor van Pieter De Praetere. De consequentie waarmee Vindevogel haar concept van ‘wij’ doorzette tot op alle niveaus dwingt bewondering af. (…) In Wij, de verdronkenen lijkt elke hiërarchie uit den boze: vertellen is even belangrijk als zingen, musiceren, dansen of een handspot bedienen.”
Theaterkrant (NL), Evelyne Coussens
**** ”Beste vijf voorstellingen van de week. Een zwierige volksopera (…) voor het eerst te zien in België tijdens Wintervuur. Schip ahoy!”
De Standaard (BE), Filip Tielens
Wij, de Verdronkenen door de Deense krant Politiken uitgeroepen als ‘hoogtepunt én verrassing van het jaar’!
Politiken (DK)
***** “‘Wij, de Verdronkenen’ van Carsten Jensen is een triomf van een theaterstuk (…) een muzikale krachtmeting, vol krachtig gecomprimeerde beelden en mensen die sterk getekend zijn door het leven. (…) Je hebt het gevoel iets heel bijzonders te hebben bijgewoond – niet alleen vanwege de kwetsbaarheid en de menselijke kracht die spreekt uit het verhaal maar ook uit die van het hele project zelf.”
Politiken (DK), Monna Dithmer
***** “Ontroerend muziektheater naar het boek van Carsten Jensen, maar zonder sentimentaliteit noch direct onderdanige couleur locale. (…) Werkelijkheid en theater versmelten op een schitterende manier.”
Kulturkupeen (DK), Ulla
**** “De enscenering is aanstekelijk, knap en tamelijk abstract. (…) Het decor is, net zoals de zee die voortdurend in beweging is, een planken vloer op wielen, die telkens opnieuw uit elkaar getrokken wordt en in verschillende formaties weer in elkaar gezet kan worden. (…) Het is een verhaal met veel verschillende lagen (…) Het muzikale gedeelte van de voorstelling is weergaloos en ondersteunt op expressieve wijze de vertelling.”
Iscene (DK), Rie Hammer
***** “‘Wij, de verdronkenen’ is als een droom, waarin de focus zich de hele tijd verplaatst. Alsof je je op een schip bevindt waar het roer zijn eigen leven leidt, terwijl het ons van de ene magische belevenis naar de andere voert.”
Fyens (DK), Anette Hyllested
“Vlakbij het Noordzeestrand klinken in de avond felle slagen van hamers op metaal, van stampende voeten op het houten dek, van ratelende kettingen en draaiende lieren. Mannenstemmen vermengen zich met het gekrijs van de meeuwen en het ruisen van de zee. (…) Wij, de Verdronkenen brengt muziek uit alle windstreken, die stampt en wringt.”
Leeuwarder Courant (NL), Gitte Brugman
**** “De prachtige zangstemmen en de chaotische klankbeelden gaan recht naar het hart.”
Jyllands-Posten (DK), Morten Hede
***** “Een grootse voorstelling. (…) Judith Vindevogel is erin geslaagd om van het gigantische boek van Carsten Jensen Wij, de verdronkenen een 90 minuten durende muziekdramatische voorstelling te maken over de zee en de oorlog, samenhorigheid en gemis, de levenden en de verdronkenen. En wanneer de jonge kapitein Knud Erik voor de keuze staat om de vele, verdrinkende schipbreukelingen uit het water te vissen of niet, is de associatie met onze tijd, zijn dilemma’s en de problematiek rond de vluchtelingenstromen van vandaag, snel gemaakt.”
Sceneblog (DK)
Interviews
14/06/2019 – Oerolkrant (NL), Kiriko Mechanicus
02/07/2019 – Fyns Amts Avis (DK), Peter Becher Damkjaer
“Er zullen natuurlijk personages en verhalen zijn, die herkend zullen worden door zij die het boek gelezen hebben, maar we vertellen de verhalen zoals die door onze ogen gezien worden. Carsten Jensen is een kunstenaar en heeft ze op zijn manier verteld, wij vertellen ze verder op onze eigen manier.”
Reportages
19/06/2019 – Opium TV Oerol (NL), Adriaan van Dis
>> Herbekijk van 3:56-11:12
“Ik vond het een geweldig festijn voor oor en oog.(…) Het zit boordevol prachtige, grappige muziekelementen. Ingenieus!”
07/07/2019 – Regionale televisie (DK)
07/08/2019 – Nationale televisie (DK)
>> Herbekijk van 22:00-24:38
08/08/2019 – TV2 (DK)
Publieksreacties
“Waw, wat een voorstelling. De energie en enscenering, zo goed gedaan. En zo’n breed klanken/muziekpallet en toch klopt het helemaal. Blij dat dit mijn laatste voorstelling was van 2019.”
Katelijne Morreel, directeur publieksontwikkeling Publiq
“Proficiaaaat!! Schitterend werk.”
Johan Penson
“Fantastisch!”
Leen Coene
“T was over(ge)weldig(end).”
Christel Abbeloos
“Het was prachtig.”
Caroline Basyn
“Dank voor deze onvergetelijke en ook emotionele voorstelling.”
Lisette Willems
“Een nieuwjaarstip voor u (…) ga dat zien; zo schoon, zo fysiek, zo in the face of my soul, zo des mensen, zo rauw muzikaal, zo verrassend vokaal, zo zot instrumentaal, zo intens, zo gevarieerd, zo poëtisch, bravo!!!!”
Frank Hoelen
“WAT EEN MOOIE BEKLIJVENDE VOORSTELLING”
Werner Welslau
“Wat was het een unieke voorstelling! Ik heb intens genoten, maar ook kippenvel momenten en herkenning.”
Willie Buren, NL
“Wat een mooie, krachtige voorstelling. Muziektheater op z’n best. Gaat dat zien!!”
Ad van Dijck, NL
“Aanrader!”
Bert Van de Belt, NL
“I was there and I loved it.”
Paul Donders
“Ik zag ‘m gisteravond, prachtige voorstelling!!”
Barbara Kouwijzer, NL
“Fantastische voorstelling!!”
Janny Aaftink, NL
“Het was geweldig! Ik heb er van genoten!”
Marc Verbelen
“De voorstelling is ongelooflijk verrassend, ontroerend en soms grappig. Heel dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken!
En dat in Marstal zelf. Het boek ook lezen zou ik zeggen, liefst samen met anderen. Ik heb daar vrienden voor het leven aan over gehouden.”
Lisette Willems
“Woorden kunnen de lading van deze voorstelling niet voldoende dekken. Ongelooflijk, magistraal, fenomenaal…”
Isabelle Vandemaele
“Adembenemend!”
Inge Vyt
“Thank you for a fantastic performance! Outstanding in every sense of the word!!!”
Inger Birkestrøm Juul, Stagedirector, DK
“I just loved the moments when you went musically totally berserk on stage and hit on everything around you: jumping, stumping, singing and playing, making the most wonderful and interesting sounds. I would so much have loved to be in there with you. It was so utterly energetic and powerful. Also I really admired your costumes, the whole scenery and the very recognizible scenes from the book. It was amazing. Thank-you so much.”
Marianne Mitchell, DK
“En helt uforglemmelig oplevelse.” (An unforgettable experience)
Ulrika Hardt, DK
“I var SÅ gode – det var en kæmpe oplevelse. Tak for storslået Forestilling.” (You guys were so good – it was a huge experience. Thanks for the magnificent performance)
Aase Clemmensen, DK
“Tak for en fantastisk oplevelse.” (Thank you for an amazing experience)
Lisbet Boysen Bødker, DK
“Kæmpe tak til jer! En uforglemmelig fornøjelse.” (Huge thanks to you! An unforgettable pleasure)
BaggårdTeatret, DK
“Tak for en fantastisk oplevelse.” (Thank you for an amazing experience)
Jeanne Carlsen, DK
“Ik vond de voorstellling supermooi. En heel bijzonder om het daar in Marstal te zien. Ben benieuwd naar het boek.”
Leen De Veirman
“Pure, heerlijke voorstelling.”
Paula Bartelen