Judith Vindevogel

© Stef Depover
© Stef Depover

Na haar debuut in Salzburg als Papagena in de spraakmakende Zauberflöte-enscenering van Karl-Ernst en Ursel Herrmann, zingt zij rollen zoals Ordogno in Don Quisciotte in Siera Morena o.l.v. René Jacobs in het Festival für Alte Musik in Innsbruck, Marie in Wozzeck met het Canadese Nouvel Ensemble Moderne en de sopraanpartij in Claude Viviers Kopernikus o.l.v. Reinbert de Leeuw in de Nederlandse Opera.

 

Met de oprichting van WALPURGIS wilde Judith Vindevogel een vrijplaats creëren, waar ze naast haar internationale carrière als operazangeres, een persoonlijk artistiek traject kon uitbouwen in samenwerking met uiteenlopende artistieke partners. De nood om buiten het klassieke operarepertoire te kijken en aan de muziektheatermaker meer autoriteit en groeipotentieel te verlenen, was groot. De voorstellingen die zij maakt zijn bijzonder divers: van grote locatievoorstellingen, sprookjesopera’s, librettolezingen tot experimenteel muziektheater. Enkele spraakmakende voorstellingen waren ook te zien in het Frans zoals de noces/svadebka/de bruiloft, Prinses Turandot, Fidelio, Haven 010 en de semi-geënseneerde librettolezing Silla revisited.

 

Judith was als gastdocente verbonden aan het Conservatoire de Liège (kamermuziek), P.A.R.T.S (zang) en de conservatoria van Gent, Antwerpen en Brussel (muziektheater). Zij gaf gastlezingen aan de universiteit van Zürich en Parijs. Sinds 2010 coacht zij zangers, dansers, acteurs en muzikanten in de F.M. Alexandertechniek, zowel individueel als in opdracht van o.a. het Sociaal Fonds voor de Podiumkunsten en de Academies.

 

Zij  is te horen op verschillende CD-opnamen, waaronder Harawi van Messiaen met pianist Alain Franco en Kinderliederen van Mussorgski, Reger, Bernstein e.a. met de Hongaarse pianist Levente Kende.

 

Lees meer Lees minder

Gelinkte projecten